Bienala Internațională de Gravură din Chișinău la cea de a VI-a ediție
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
303 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-21 18:16
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
061.43:76(100) (1)
Organizații și alte tipuri de cooperare (1139)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
RAŞCHITOR, Tatiana. Bienala Internațională de Gravură din Chișinău la cea de a VI-a ediție. In: Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii, 25 noiembrie 2021, Chisinau. Chişinău: Fox Trading SRL)., 2021, pp. 23-24. ISBN 978-9975-3513-8-6..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii 2021
Conferința "Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii"
Chisinau, Moldova, 25 noiembrie 2021

Bienala Internațională de Gravură din Chișinău la cea de a VI-a ediție

CZU: 061.43:76(100)

Pag. 23-24

Raşchitor Tatiana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 23 decembrie 2021


Rezumat

În anii 1990, odată cu schimbarea climatului politic, devine posibilă transgresarea barierelor regionale, sociale, lingvistice și culturale existente în Europa de Est, iar pe acest fundal, în regiune, înfloresc bienalele internaționale de gravură. În ultimele trei decenii bienalele de gravură proliferează vertiginos în România (Ploiești (1993), Cluj-Napoca (1997), Aiud (2006), Sfântu Gheorghe (2010), Arad (2012), București (2014), Tulcea (2014) și Iași (2015)), devenind, totodată, un fenomen comun pentru Rusia, exemplificative fiind bienalele din Novosibirsk (1999, din 2012 trienala), Sankt Petersburg (2002) și Kazan (2011), iar începând cu anul 2017 o bienala internațională de gravură are loc și în Armenia. Necesitatea susținerii gravurii în contextul provocărilor postmoderne a fost simțită și la Chișinău, unde, în anul 2009, la inițiativa plasticianului Valeriu Herța, membru şi preşedinte al Secţiei Grafică al U.A.P., a fost vernisată, în premieră pentru Republica Moldova, Bienala de Gravură. Prima expoziție prezenta o încercare plină de cutezanță, menită să salvgardeze arta gravurii tradiționale. De-a lungul celor 12 ani de existență, Bienala Internațională de Gravură din Chișinău s-a bucurat de o dezvoltare continuă ce s-a reflectat atât în creșterea numărului participanților, cât și în diversificarea constantă a tehnicilor gravurii prezente pe simeze. Manifestarea a reușit să întrunească arta gravurii contemporane din 12 țări, precum România, Italia, Grecia, Lituania, Germania, Rusia, Cipru, Ucraina, Republica Bașkortostan, Republica Cehă, Finlanda și Canada. La afirmarea unei identități culturale acasă și transmiterea acesteia către lumea exterioară în cadrul bienalei au contribuit lucrările graficienilor consacrați: Valeriu Herța, Tudor Fabian,Vasile Sitari, Elena Karacențev, Simion Zamșa, Elena Garștea, Olga Guțu etc. Creația acestora valorifică atât tehnicile clasice, cât și variate tehnici mixte și tehnici de autor. Printr-un nerv deosebit s-au făcut remarcați graficienii Luminița Mihailicenco, Olga Ilieș, Serghei Tiseev și Cornelii Bulat.

Cuvinte-cheie
bienala internațională, arta gravurii, expoziţie, identitate culturală.