Articolul precedent |
Articolul urmator |
395 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-06-13 10:02 |
SM ISO690:2012 GHERCĂ, Iulian. Biserica și începuturile presei catolice din Spania. In: Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei, Ed. 8, 4 iunie 2021, Cahul. Cahul: Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu‖ din Cahul, 2021, Vol.8, Partea 2, pp. 118-123. ISBN 2587-3563. ISSN E-ISSN 2587-3571. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei Vol.8, Partea 2, 2021 |
||||||
Conferința "Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei" 8, Cahul, Moldova, 4 iunie 2021 | ||||||
|
||||||
Pag. 118-123 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Contextul istoric şi schimbările care s-au produs în state catolice importante aflate în raport direct cu Vaticanul au influenţat viziunea Bisericii referitoare la mijloacele de comunicare. Poziţionarea Sfântului Scaun pe scena relaţiilor internaţionale, modul în care s-au dezvoltat publicaţiile catolice în prima jumătate a secolului al XX-lea, scopul lor şi modalităţile de adaptare a Bisericii la noile realităţi politico-sociale au fost marcate de evoluţia unor state catolice importante de pe scena internaţională. Mijloacele de comunicare în general, presa şi literatura în special, devin şi creează un spaţiu al solidarităţii. Începând cu perioada modernă, Biserica a privit presa ca un spaţiu al solidarităţii şi a încercat să folosească acest fenomen, să şi-l însuşească sau măcar să-l raporteze la propriile principii. Presa devine un mijloc de menţinere a unei unităţi şi de unificare a catolicismului din întreaga lume, indiferent de ţară, limbă, naţionalitate. Principalii iniţiatori ai dezvoltării presei catolice în Spania au fost Donoso Cortés şi Jaime Balmes1. Pe lângă ei, Sfântul Antonio María Claret a înfiinţat în 1846 „Frăţia Spirituală a Cărţilor Sfinte” şi la câţiva ani după, aşa-numita „Librărie Religioasă”, bibliotecile populare şi pe cele parohiale. Nu era o presă propriu-zisă, obiectivul de fond fiind re-creştinarea societăţii. În decursul a douăzeci de ani, s-au publicat sub îndrumarea sa aproape trei milioane de volume, un milion şi jumătate de opuscule şi aproape cinci milioane de afişe şi foi volante2. Publiciştii catolici au încurajat şi dezvoltat mijloacele de comunicare catolice, în ideea de a realiza un adevărat apostolat prin intermediul presei. În diferite provincii ecleziastice, episcopii au publicat pastorale colective, evidenţiind gradul de limitare al mijloacelor catolice şi nevoia de a se opune altor publicaţii. Într-un bilanţ asupra situaţiei presei catolice din Spania, realizat în 1895 de către Nunţiatură, s-a precizat că existau circa două sute de publicaţii catolice (a cincea parte din toate titlurile existente în Spania), dintre care jumătate (incluzând buletinele diocezei) nu aveau caracter politic. Din cele aproximativ o sută de ziare politice, jumătate erau carliste şi integraliste. Publicaţiile nepolitice rămase însumau 108 şi aveau o distribuţie totală de 163.820 de exemplare. Raportul menţiona slaba răspândire a presei catolice la nivelul clasei muncitoare şi semnala lipsa ei de pregătire profesională: publicitate puţină, formare profesională deficitară şi interesul scăzut al publiciştilor catolici3. Dorinţa de a face cunoscută Biserica în sfera presei a determinat, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, crearea majorităţii buletinelor oficiale ale diocezelor spaniole şi dezvoltarea treptată a acestui sector. |
||||||
Cuvinte-cheie biserica catolică, presa catolică, mijloace de comunicare, Catholic church, Catholic press, media |
||||||
|