Road safety and accidents prevention in the Republic of Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
316 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-16 12:57
SM ISO690:2012
COCIU, Svetlana, APOSTOL, Pavel. Road safety and accidents prevention in the Republic of Moldova. In: Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță, Ed. 1, 20-22 octombrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, p. 68. ISBN 978-9975-82-223-7 (PDF)..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță 2021
Conferința "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță"
1, Chişinău, Moldova, 20-22 octombrie 2021

Road safety and accidents prevention in the Republic of Moldova

Siguranța rutieră și prevenirea accidentelor în Republica Moldova


Pag. 68-68

Cociu Svetlana1, Apostol Pavel2
 
1 ”Nicolae Testemițanu” State University of Medicine and Pharmacy,
2 National Inspectorate of Public Security
 
 
Disponibil în IBN: 6 decembrie 2021


Rezumat

Background. All over the world, the increase of transport units is a key indicator in economic development, but on the other hand with their increase is increasing the number of road traffic crashes. Reducing their number and serious consequences would contribute to road safety in the society. Objective of the study. The purpose of the research was to analyze and evaluate indicators of morbidity and mortality through road injuries among the population and to elucidate the current challenges of road safety in the Republic of Moldova. Material and Methods. A cross-sectional retrospective study was performed based on the official statistical data of road crashes from the Information System “State Register of Road Accidents” within the National Public Security Inspectorate for a period of 3 years (2018-2020). Were analyzed demographic data, type of crashes, causes and consequences and distribution by regions. Results. Within the study period were registered 1988 road traffic crashes, as a result of which 244 people died and another 2245 were traumatized. The evolution of the accident situation during the years 2017-2020 has a descending character, 23.9% to the number of accidents in road traffic, 17.3% to the number of deceased persons, 23.3% to the number of traumatized persons. The major cause of road crashes: inadequate speed, environmental conditions, road infrastructure, not respecting the traffic rules. The most cases being produced in July-August, within weekends, around 50% among persons of 31-64 years old. The most road crashes registered in Chisinau municipality. Conclusion. The results will contribute to develop preventive actions to reduce road crashes and injuries, and an injury registry, which would generate complex data comparable with neighboring countries and with EU.

Introducere. În lume, creșterea unităților de transport se consideră un indicator cheie în dezvoltarea economică, dar odată cu creșterea lor - crește numărul de accidente rutiere. Starea de siguranță rutieră în societate poate fi asigurată prin reducerea numărului acestora și a consecințelor grave. Scopul lucrării. Scopul cercetării a constat în analiza și evaluarea indicatorilor morbidității și a mortalității, prin traume rutiere, în rândul populației, și elucidarea provocărilor actuale de siguranță rutieră din Republica Moldova. Material și Metode. Un studiu transversal retrospectiv a fost realizat în baza datelor statistice oficiale ale accidentelor rutiere din Sistemul informațional „Registrul de Stat al Accidentelor Rutiere”, al Inspectoratului Național de Securitate Publică pentru o perioadă de 3 ani (2018-2020). S-au analizat datele demografice, tipul, cauzele, consecințele și distribuția pe regiuni. Rezultate. În perioada studiată au fost înregistrate 1988 de accidente rutiere, soldate cu 244 de decese și 2245 de traume. Evoluția situației accidentelor în anii 2017-2020 are un caracter descendent: 23, 9% față de numărul de accidente din traficul rutier, 17,3% față de numărul persoanelor decedate, 23,3% față de numărul persoanelor traumatizate. Principalele cauze ale accidentelor rutiere sunt: viteza inadecvată, condițiile meteo, infrastructura rutieră, nerespectarea regulilor de circulație. Cele mai multe cazuri s-au înregistrat în iulie-august, în zilele de weekend; afectând în medie 50% dintre persoanele cu vârsta de 31 și de 64 ani. Cele mai multe accidente rutiere au fost înregistrate în mun. Chișinău. Concluzii. Rezultatele vor contribui la elaborarea acțiunilor preventive în reducerea accidentelor și a traumelor rutiere, precum și crearea unui registru al traumelor, care să genereze date complexe comparabile cu țările vecine și UE.

Cuvinte-cheie
road injuries, motor vehicle crashes, risk factors, prevention,

traume rutiere, accidente rutiere, factori de risc, prevenţie