Comunicare manipulare: gliptica antică antic-tărzie pe teritoriul Romăniei
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
344 12
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-03 03:59
SM ISO690:2012
OLARU, Ioana-Iulia. Comunicare manipulare: gliptica antică antic-tărzie pe teritoriul Romăniei. In: Diversitatea lingvisticä si dialogul intercultural în procesul de comunicare, 29 martie 2013, Chişinău. Chişinău: Tipografia Garomont-Studio; Vasiliana '98, 2013, pp. 126-138. ISBN 978-99754442-9-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Diversitatea lingvisticä si dialogul intercultural în procesul de comunicare 2013
Conferința "Diversitatea lingvisticä si dialogul intercultural în procesul de comunicare"
Chişinău, Moldova, 29 martie 2013

Comunicare manipulare: gliptica antică antic-tărzie pe teritoriul Romăniei

Communication and manipulation: ancient and late ancient glyptography on the territory of Romania


Pag. 126-138

Olaru Ioana-Iulia
 
Universitatea de Arte „George Enescu”, Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 29 septembrie 2021


Rezumat

Desi numite pe nedrept minore, artele miniaturale au servit propagandei politice, ducând în provinciile Imperiului conceptiile artistice romane. In perioada antictârzie, se înregistreazã si fenomenul propagandei religioase, al propagãrii si cu ajutorul acestor obiecte de mici dimensiuni, a noii ideologii a crestinismului în formare. Intre acestea, artefactele glipticii sunt unele dintre cele mai decorative piese, care înregistreazã pe de o parte propaganda politicã prin imagine, dar si însãsi prezenta lor pe aceste meleaguri demonstreazã cã cele douã provincii de pe teritoriul României, Dacia Traianã si Scythia Minor, fãceau parte integrantã din marele Imperiu Roman pãtrunzând noua politicã si noua artã. Pe de altã parte, ele înregistreazã drumul triumfãtor al noii religii, în aceste obiecte de lux crestinismul gãsind un mijloc propice de vehiculare a noilorforme si a noii simbolistici.

Though unjustly called minor, miniature arts served political propaganda, spreading the artistic Roman concepts in the provinces of the Empire. In the late ancient period, the phenomenon of religious propaganda appears, dispersed by the usage of these objects having reduced dimensions and of the new ideology of Christianity that was emerging. Among these, glyptographic artifacts are considered some of the most ornamental pieces, recording political propaganda through image. On the one hand, even their presence in this area proves that the two provinces on the territory of Romania, Dacia Traiana and Scythia Minor, were part of the Roman Empire - being also marked by the new politics and the new art. On the other hand, they are a proof of the success of the new religion, for Christianity regarded these luxury items as a proper mean of transmitting the new forms and symbolism.

Cuvinte-cheie
glipticã, cloisonné, caboson, camee, intaliu, gryllos, abraxas, chrismon, crux comissa, palladium, modius,

glyptography, cloisonné, cabochon, cameos, intaglio, gryllos, abraxas, chrismon, crux comissa, palladium, modius