Schițe la portretul de creație a compozitorului Alexandr Mulear
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
312 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-02-22 16:59
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.071.1(477)(092) (4)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
TROCINEL, Daniela. Schițe la portretul de creație a compozitorului Alexandr Mulear. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 13, 27-28 mai 2021, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Ediția 13, p. 64. ISBN 978-9975-84-140-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4956740
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 13, 2021
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
13, Chișinău, Moldova, 27-28 mai 2021

Schițe la portretul de creație a compozitorului Alexandr Mulear

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4956740
CZU: 78.071.1(477)(092)

Pag. 64-64

Trocinel Daniela
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 28 iulie 2021


Rezumat

Alexandr (Șiko) B. Mulear s-a născut la 18 mai 1922 în Savran, un orășel mic ucrainean, provincia Odessa și a decedat la data de 17 iunie 1994 la Chișinău, Republica Moldova. Pe parcursul vieții s-a remarcat ca un deosebit pedagog, talentat compozitor și muzician. În anul 1940 A. Mulear a absolvit Gimnaziul evreiesc nr. 2 și concomitent Școala muzicală din Tiraspol în clasa lui G. I. Gherșfeld. Începând cu anul 1941 urmează pentru compozitorul A. Mulear o perioadă dificilă – încarcerarea în ghetoul transnistrean pe o perioadă de trei ani. În anul 1944, A. Mulear ajunge în orașul Odessa și se angajează pe post de violonist la Teatrul de Operă și Balet. Ulterior, se reîntoarce în Moldova și lucrează profesor la Școala de muzică pentru copii din orașul Tiraspol, iar mai târziu este admis la Conservatorul din Chișinău, în clasa compozitorilor Șt. Neaga, L. S. Gurov și S. M. Lobel. Printre primele lucrări muzicale profesioniste – Rondo pentru vioară, Umoresca pentru pian, Cvartetul de coarde, lucrarea corală Sub steagul păcii și Duete pe teme populare moldovenești pentru 2 viori. Pentru examenul de absolvire a Conservatorului, A. Mulear prezintă poemul simfonic Haiducii. În perioada anilor 1955–1970 în portofoliul său de creație apar noi lucrări: Uvertura Festivă pentru orchestra simfonică, Rapsodia pentru orchestra pop, ciclu de Șase miniaturi pentru vioară și pian și Baletul pentru copii Făt-Frumos compus pe baza poveștilor populare moldovenești. Printre cele mai notorii lucrări din ultimii ani de viață ai compozitorului putem numi Poemul Tatarbunar, Capriccio și Simfonietta pentru orchestra simfonică, patru Suite pentru cvartetul de coarde, o Sonată pentru pian. În concluzie remarcăm faptul că A. Mulear s-a manifestat în muzica de cameră într-un mod original, întrucât este un domeniu inovator și divers din punct de vedere a stilului și genului în cadrul operei sale.