Paradigma sinergetică în educaţie - o nouă viziune a viitorului
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
380 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-24 13:41
SM ISO690:2012
DANILA (COJOCARI), Victoria. Paradigma sinergetică în educaţie - o nouă viziune a viitorului. In: International Conference of Young Researchers , 5-6 noiembrie 2009, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2009, Ediția 7, p. 139. ISBN 978-9975-70-901-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
International Conference of Young Researchers
Ediția 7, 2009
Conferința "International Conference of Young Researchers "
Chişinău, Moldova, 5-6 noiembrie 2009

Paradigma sinergetică în educaţie - o nouă viziune a viitorului


Pag. 139-139

Danila (Cojocari) Victoria
 
Universitatea Tehnică a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 4 iunie 2021


Rezumat

Progresul conturat în gândirea ştiinţifică indiferent de domeniul de activitate este rezultatul demonstrat de sinergetică. În anul 1971 fizicianul german H. Haken pune bazele unei noi orientări ştiinţifice, aşa numita metaştiinţă care are ca punct de reper un impuls al ştiinţelor spre o nouă sinteză, o nouă viziune asupra existenţei. Sinergetica se defineşte ca asocierea a mai multor elemente pentru îndeplinirea unei funcţii unitare sau scop comun. Acest concept îşi are originea în limba greacă prin asocierea cuvintelor syn (interior sau împreună cu) şi ergos (acţiune). H. Haken (1977) defineşte sinergetica ca: „ ştiinţa autoorganizării sistemelor, independent de natura lor pe baza conlucrării, cooperării organice a componentelor constructive” [1]. Cercetătorii ştiinţifici definesc sinergetica ca: 1) paradigmă - un sistem de idei, principii, imagini, reprezentări din care se poate forma în cele din urmă o teorie ştiinţifică fundamentală, sau teoria generală ştiinţifică, sau chiar lumea; 2) un sistem de teorii din diverse domenii (in fizică, chimie, biochimie, biologie, sociologie, psihologie şi alte ştiinţe); 3) teorie generală ştiinţifică (care este încă în curs de dezvoltare), etc. ca teoria structurilor (în sensul lui Prigogine), sau teoria autoorganizării sistemelor (în sensul lui Haken), sau teoria tranziţiei, transformare a haosului şi ordinei, etc ; 4) o nouă viziune, ce depăşeşte gândirea dominantă în ştiinţă (cea platoniană) şi aprobarea gândirii bazate pe devenire [2]. Sinergetica susţine atitudinea de sinteză în cunoaştere, deoarece abordează problemele diverselor sisteme complexe din cele mai variate domenii ale ştiinţei. Putem remarca că până în prezent nici o metateorie nu a reuşit să aprecieze mai bine analiza de sinteză, dând prioritate sintezei. Sinergetica are scopul principal de orientare şi concentrare a evenimentelor spre atingerea punctului ţintă. Abordarea sinergetică tratează modelul de feedback pozitiv şi negativ, cicluri de comunicare complete sau necomplete în care se stabileşte funcţionarea specifică şi dezvoltarea sistemelor. Astfel, din necesitate se porneşte de la instalarea unui sistem social pe contraste şi diferenţe, la un sistem activ de comunicare şi cooperare.

Cuvinte-cheie
sinergetică, paradigmă, cooperare