Configurații ale creativității în literatura română din basarabia. Momentul postbelic
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
233 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-02 16:51
SM ISO690:2012
IAVORSCHI, Corina. Configurații ale creativității în literatura română din basarabia. Momentul postbelic. In: Orientări actuale în cercetarea doctorală, Ed. 7, 7 decembrie 2017, Bălți. Bălți, Republica Moldova: Tipografia "Indigou Color", 2017, Ediţia 7, pp. 52-53.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Orientări actuale în cercetarea doctorală
Ediţia 7, 2017
Colocviul "Orientări actuale în cercetarea doctorală"
7, Bălți, Moldova, 7 decembrie 2017

Configurații ale creativității în literatura română din basarabia. Momentul postbelic


Pag. 52-53

Iavorschi Corina
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
 
Disponibil în IBN: 15 martie 2021


Rezumat

Noțiunea de „creativitate” vizează diverse sectoare ale științei. Descoperită de psihologi, aceasta s-a extins în multe alte domenii ca: pictură, muzică, sculptură, teatru, lingvistică, literatură, didactică, filozofie, etică, știință, politică, economie, marketing, tehnică ș. a. Ne-am propus în cele ce urmează să analizăm acest concept demarând cu „creativitatea socială” și țintind spre analiza „creativității artistice”, în special a celei literare. Orice epocă literară are o literatură standard a momentului. Literatura standard din Basarabia postbelică era așa numita – literatură proletcultistă – o literatură osificată, a cărei scop era moartea literaturii din toate timpurile. Un poet sau un romancier nu repetă nici activitatea nici creativitatea predecesorului său. Adevărații creatori se angajează într-un experiment literar care, nu întotdeauna ce este drept, rezultă cu depășirea standardelor prestabilite, astfel lărgind hotarele literaturii și totodată ale definiției acesteia. Creativitatea se găsește în ecuația: eu, creatorul de astăzi, adaug ceva literaturii de ieri, astfel reușesc să țin ideea de literatură în viață indiferent de contextul istoric și literar în care scriu.

Cerif XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'>
<cfResPubl>
<cfResPublId>ibn-ResPubl-124114</cfResPublId>
<cfResPublDate>2017</cfResPublDate>
<cfVol>Ediţia 7</cfVol>
<cfStartPage>52</cfStartPage>
<cfISBN></cfISBN>
<cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/124114</cfURI>
<cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Configurații ale creativității &icirc;n literatura rom&acirc;nă din basarabia. Momentul postbelic</cfTitle>
<cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Noțiunea de &bdquo;creativitate&rdquo; vizează diverse sectoare ale științei. Descoperită de psihologi, aceasta s-a extins &icirc;n multe alte domenii ca: pictură, muzică, sculptură, teatru, lingvistică, literatură, didactică, filozofie, etică, știință, politică, economie, marketing, tehnică ș. a. Ne-am propus &icirc;n cele ce urmează să analizăm acest concept demar&acirc;nd cu &bdquo;creativitatea socială&rdquo; și țintind spre analiza &bdquo;creativității artistice&rdquo;, &icirc;n special a celei literare. Orice epocă literară are o literatură standard a momentului. Literatura standard din Basarabia postbelică era așa numita &ndash; literatură proletcultistă &ndash; o literatură osificată, a cărei scop era moartea literaturii din toate timpurile. Un poet sau un romancier nu repetă nici activitatea nici creativitatea predecesorului său. Adevărații creatori se angajează &icirc;ntr-un experiment literar care, nu &icirc;ntotdeauna ce este drept, rezultă cu depășirea standardelor prestabilite, astfel lărgind hotarele literaturii și totodată ale definiției acesteia. Creativitatea se găsește &icirc;n ecuația: eu, creatorul de astăzi, adaug ceva literaturii de ieri, astfel reușesc să țin ideea de literatură &icirc;n viață indiferent de contextul istoric și literar &icirc;n care scriu.</p></cfAbstr>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId>
<cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-55240</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
</cfResPubl>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-55240</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-55240-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Iavorschi</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Corina</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
</CERIF>