Practici culturale asociate zilei de 1 martie la găgăuzi
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
348 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-09 16:56
SM ISO690:2012
CVILINCOVA, Elizaveta. Practici culturale asociate zilei de 1 martie la găgăuzi. In: Sub semnul Mărţişorului, 11 noiembrie 2015, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală, 2015, pp. 62-71. ISBN 24363573658.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sub semnul Mărţişorului 2015
Sesiunea "Sub semnul Mărţişorului "
Chişinău, Moldova, 11 noiembrie 2015

Practici culturale asociate zilei de 1 martie la găgăuzi

Cultural practices associated to the 1st of march, among the gagauz


Pag. 62-71

Cvilincova Elizaveta
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 12 martie 2021


Rezumat

În articol sunt cercetate interdicţiile şi prescripţiile rituale asociate lunii martie, respectate de găgăuzi, şi tradiţia de a purta „firele de martie”, numite „marta”, „martaсık”, „kırmızı marta parçası”. Autorul prezintă aceste fapte culturale în baza materialelor de teren culese în satele găgăuze ale Republicii Moldova şi în cele din nord-estul Bulgariei, la sfârşitul sec. XX – începutul sec. XXI, raportându-le la datele existente în istoriografie privind această tradiţie a găgăuzilor. În baza analizei datelor prezentate în lucrare este cercetată tradiţia purtării de către găgăuzi a „firelor de martie”, cu o pronunţată semnificaţie magică, oferind siguranţă, bunăstare. În încheiere, autoarea conchide că aceste practici culturale se înscriu în contextul vast al riturilor din luna martie, răspândite şi la alte popoare din regiunea Balcano-Dunăreană. Se atrage atenţia că, în prezent, la găgăuzii basarabeni, această tradiţie este aproape pierdută, iar sensul magic al marteniţelor, ca talisman, s-a uitat.

In this paper are considered the ritual interdictions and rules related to March, among the Gagauz, as well as the tradition of wearing “March threads”, called “marta”, “martaсık”, “kırmızı marta parçası”. The author presents these cultural facts using field materials, collected in the Gagauz villages from the Republic of Moldova and north-eastern Bulgaria, in the late XXth – early XXIst c., comparing them with the existing data in the historiography, regarding this tradition among the Gagauz. According to the analysis of the presented data in this paper, it is argued that the tradition of wearing “March threads”, among the Gagauz, has a clearly expressed character of defense magic, providing safety, welfare. In the end, the author concludes that these cultural facts belong to the general context of March customs, known as well among other peoples of the Balkan-Danubian region. It is also noted that nowadays, among the Gagauz from Bessarabia, this tradition has almost entirely been lost and the magical significance of the “martenitsi”, as amulets, has been forgotten.

Cuvinte-cheie
„firele de martie”, găgăuzii din Moldova şi Bulgaria, tradiţiile lunii martie, interdicţii ritualice, „Baba Marta”, „Baba Dochia”,

“March threads”, the Gagauz from Moldova and Bulgaria, March customs, ritual interdictions, “Baba Marta” [Granny Marta], “Baba Dochia” [Granny Dochia]