Integrarea învățământului universitar cu cercetarea -una din principalele priorități în societate
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
493 0
SM ISO690:2012
FLOREA, Serafim. Integrarea învățământului universitar cu cercetarea -una din principalele priorități în societate. In: Paradigme moderne în dezvoltarea economiei naţionale şi mondiale, 1-2 noiembrie 2019, Chisinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2019, p. 27. ISBN 978-9975-142-57-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Paradigme moderne în dezvoltarea economiei naţionale şi mondiale 2019
Conferința "Paradigme moderne în dezvoltarea economiei naţionale şi mondiale"
Chisinău, Moldova, 1-2 noiembrie 2019

Integrarea învățământului universitar cu cercetarea -una din principalele priorități în societate


Pag. 27-27

Florea Serafim
 
Institutul de Ecologie şi Geografie
 
 
Disponibil în IBN: 8 aprilie 2020


Rezumat

Maintaining researching separation from higher education institutions from those of ASM institutes, is a practice inherited in the Republic of Moldova from Soviet totalitarian regime. It is a backlog with negative consequences for society. Although such a separation, especially in the conditions of the research-funding deficit, has resulted and continues to result in a low efficiency, both in the conduct and in academic researches, the necessary reform of the estimation has not been successful. Due to the insufficient remuneration of the professional-didactic staff, the created scientific potential has diminished a lot, revealing the question of the possibility of maintaining the continuity, more or less normal, of these activities.Urgent measures are needed to Europeanize the process of university education and research through their integration, with the emphasis on attracting young people from the Republic of Moldova, who have graduated from the prestigious universities, into these activities.

Cuvinte-cheie
artificial separation and duplication of research, reform of science, Europeanization of research, integration of university education with research