Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
808 12 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-08 11:35 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1-2(478).09 (23) |
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2114) |
SM ISO690:2012 GHILAŞ, Ana. Relaţia psihologism – teatralitate în discursul narativ al lui I. Druţă. In: Arta , 2019, nr. 2(AAV), pp. 97-101. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3597299 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | |||||||
Numărul 2(AAV) / 2019 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | |||||||
|
|||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3597299 | |||||||
CZU: 821.135.1-2(478).09 | |||||||
Pag. 97-101 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Obiectul de studiu în acest articol îl constituie rolul psihologismului în reliefarea/crearea teatralităţii în textul literar narativ. Categorie estetică ce se află la intersecţia dintre psihologie, filosofie şi artă, psihologismul este abordat în baza metodelor inter- şi transdisciplinare, având ca suport discursul narativ al lui I. Druţă. Viziunea artistică a acestui autor demonstrează, în mare măsură, că sinteza artelor, a formelor de expresie plastică are un rol anume în crearea teatralităţii nu doar în dramaturgia, ci şi în proza sa. Vom avea în vizor relaţia dintre psihologie, artă literară şi cea teatrală în manifestarea lor sincretică într-un text epic şi în posibilitatea/perspectiva receptării acestuia, evidenţiind că în discursul narativ druţian, psihologismul ca modalitate de transfigurare artistică a realităţii (în special, gestul, descrierea psihologică şi naraţiunea psihologică, peisajul, detaliul artistic ş.a.) contribuie la crearea teatralităţii în acest tip de discurs. |
|||||||
Cuvinte-cheie inter- şi transdisciplinaritate, psihologism, proză, teatralitate, inter- and trans-disciplinarity, psychologism, prose, theatricality |
|||||||
|
Dublin Core Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'> <dc:creator>Ghilaş, A.S.</dc:creator> <dc:date>2019-12-27</dc:date> <dc:description xml:lang='ro'><p>Obiectul de studiu în acest articol îl constituie rolul psihologismului în reliefarea/crearea teatralităţii în textul literar narativ. Categorie estetică ce se află la intersecţia dintre psihologie, filosofie şi artă, psihologismul este abordat în baza metodelor inter- şi transdisciplinare, având ca suport discursul narativ al lui I. Druţă. Viziunea artistică a acestui autor demonstrează, în mare măsură, că sinteza artelor, a formelor de expresie plastică are un rol anume în crearea teatralităţii nu doar în dramaturgia, ci şi în proza sa. Vom avea în vizor relaţia dintre psihologie, artă literară şi cea teatrală în manifestarea lor sincretică într-un text epic şi în posibilitatea/perspectiva receptării acestuia, evidenţiind că în discursul narativ druţian, psihologismul ca modalitate de transfigurare artistică a realităţii (în special, gestul, descrierea psihologică şi naraţiunea psihologică, peisajul, detaliul artistic ş.a.) contribuie la crearea teatralităţii în acest tip de discurs.</p></dc:description> <dc:description xml:lang='en'><p>The object of study in this article is the role of psychologism in highlighting / creating theatricality in the narrative literary text. Being an aesthetic category that is at the intersection of psychology, philosophy and art, psychologism is approached on the basis of inter- and trans-disciplinary methods, having as support Ion Druţă’s narrative discourse. The artistic vision of this author shows, to a large extent, that the synthesis of the arts, of the forms of plastic expression has a specific role in creating theatricality not only in his dramaturgy, but also in his prose. We will focus on the relation between psychology, literary and theatrical arts in their syncretic manifestation in an epic text and in the possibility / perspective of its reception. We will point out that in the Drutsian narrative discourse, psychologism, as a way of artistic transfiguration of reality (in particular, the gesture, the psychological description and the psychological narrative, the landscape, the artistic detail and so on), contributes to the creation of theatricality in this type of discourse.</p></dc:description> <dc:identifier>10.5281/zenodo.3597299</dc:identifier> <dc:source>Arta (2(AAV)) 97-101</dc:source> <dc:subject>inter- şi transdisciplinaritate</dc:subject> <dc:subject>psihologism</dc:subject> <dc:subject>proză</dc:subject> <dc:subject>teatralitate</dc:subject> <dc:subject>inter- and trans-disciplinarity</dc:subject> <dc:subject>psychologism</dc:subject> <dc:subject>prose</dc:subject> <dc:subject>theatricality</dc:subject> <dc:title>Relaţia psihologism – teatralitate în discursul narativ al lui I. Druţă</dc:title> <dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type> </oai_dc:dc>