Extinderea: între gîndirea critică şi gîndirea creativă
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
766 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-21 20:22
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.03:028+37.036 (1)
Education (14651)
Librarianship (692)
SM ISO690:2012
CARTALEANU, Tatiana. Extinderea: între gîndirea critică şi gîndirea creativă. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2016, nr. 3(97), pp. 2-5. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 3(97) / 2016 / ISSN 1810-6455

Extinderea: între gîndirea critică şi gîndirea creativă

The extension: between critical thinking and creative thinking

CZU: 37.03:028+37.036

Pag. 2-5

Cartaleanu Tatiana
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 12 martie 2018


Rezumat

Articolul se referă la cea mai puţin elaborată etapă a cadrului de proiectare în strategia Lectură şi scriere pentru dezvoltarea gîndirii critice – extinderea. Se specifică modalitatea de concepere a acestei etape, care se examinează ca oscilînd între gîndirea critică şi gîndirea creativă, dar acestea nu sînt privite ca antitetice, ci mai degrabă complementare. Extinderea îşi găseşte întemeiere şi în noul model al taxonomiei lui Bloom, revizuită de studenţii săi, unde gîndirea critică ţine de domeniul „Evaluare”, iar gîndirea creativă – de „Creaţie”. Proiectarea etapei finale a cadrului este dificilă din mai multe considerente, printre care: lipsa unui suport metodologic; carenţe în asigurarea didactică a procesului de elaborare şi evaluare; discrepanţa dintre conţinuturile curriculare, obligatorii, şi deprinderile de muncă intelectuală, facultative deocamdată. Extinderea este terenul cel mai favorabil pentru dezvoltarea competenţelor-cheie, fără a le diviza pe arii şi materii, precum şi pentru valorificarea interdisciplinarităţii, care ar asigura integrarea celor învăţate pe obiecte luate aparte. Fie că va fi supus evaluării produsul, procesul sau raportul despre acţiunile întreprinse, sarcinile adecvate vor sta la baza unor modele comportamentale asimilate şi vor reprezenta esenţa extinderii, exprimată în verbul Acţionează!

The article focuses on extension, the last and least developed stage of the lesson-planning framework according to the Reading and Writing for Critical Thinking strategy. We describe how this stage may be conceived, being seen as oscillating between critical thinking and creative thinking. However, the two forms of thinking are perceived as complimentary rather than antithetical. The extension also finds a foundation in the new model of Bloom’s taxonomy as revised by his students, where critical thinking belongs with Evaluation, while creative thinking is part of Creation. Planning the final stage of the framework is rendered difficult by a number of causes, some of which are: the lack of methodological support; weaknesses in the didactic provisions for development and assessment; the discrepancy between curricular contents, which are currently mandatory, and intellectual work skills, which remain optional. The extension is the most favourable terrain for the development of key competencies without having to divide them by year and by subject, as well as for the exploration of interdisciplinarity, which would ensure the integration of what had been learned as part of different disciplines. Whether it is the product, the process, or the report about the activities that is going to be assessed, the appropriate tasks will form the basis of certain assimilated patterns of behaviour and will represent the essence of extension, which is best expressed by the verb Act!

Cuvinte-cheie
Reading and writing for critical thinking, evocation, reflection, extension, assessable product, authentic evaluation, integration.,

realisation of meaning

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Cartaleanu, T.M.</dc:creator>
<dc:date>2016-06-25</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p><em>Articolul se refer</em><em>ă</em><em> la cea mai pu</em><em>ţ</em><em>in elaborat</em><em>ă</em><em> etap</em><em>ă</em><em> a cadrului de proiectare </em><em>&icirc;</em><em>n strategia Lectur</em><em>ă</em><em> </em><em>ş</em><em>i scriere pentru dezvoltarea g</em><em>&icirc;</em><em>ndirii critice &ndash; </em><strong><em>extinderea. </em></strong><em>Se specific</em><em>ă</em><em> modalitatea de concepere a acestei etape, care se examineaz</em><em>ă</em><em> ca oscil</em><em>&icirc;</em><em>nd </em><em>&icirc;</em><em>ntre g</em><em>&icirc;</em><em>ndirea critic</em><em>ă</em><em> </em><em>ş</em><em>i g</em><em>&icirc;</em><em>ndirea creativ</em><em>ă</em><em>, dar acestea nu s</em><em>&icirc;</em><em>nt privite ca antitetice, ci mai degrab</em><em>ă</em><em> complementare. </em><strong><em>Extinderea </em></strong><em>&icirc;ş</em><em>i g</em><em>ă</em><em>se</em><em>ş</em><em>te </em><em>&icirc;</em><em>ntemeiere </em><em>ş</em><em>i </em><em>&icirc;</em><em>n noul model al taxonomiei lui Bloom, revizuit</em><em>ă</em><em> de studen</em><em>ţ</em><em>ii s</em><em>ă</em><em>i, unde g</em><em>&icirc;</em><em>ndirea critic</em><em>ă</em><em> </em><em>ţ</em><em>ine de domeniul &bdquo;Evaluare&rdquo;, iar g</em><em>&icirc;</em><em>ndirea creativ</em><em>ă</em><em> &ndash; de &bdquo;Crea</em><em>ţ</em><em>ie&rdquo;. Proiectarea etapei finale a cadrului este dificil</em><em>ă</em><em> din mai multe considerente, printre care: lipsa unui suport metodologic; caren</em><em>ţ</em><em>e </em><em>&icirc;</em><em>n asigurarea didactic</em><em>ă</em><em> a procesului de elaborare </em><em>ş</em><em>i evaluare; discrepan</em><em>ţ</em><em>a dintre con</em><em>ţ</em><em>inuturile curriculare, obligatorii, </em><em>ş</em><em>i deprinderile de munc</em><em>ă</em><em> intelectual</em><em>ă</em><em>, facultative deocamdat</em><em>ă</em><em>. Extinderea este terenul cel mai favorabil pentru dezvoltarea competen</em><em>ţ</em><em>elor-cheie, f</em><em>ă</em><em>r</em><em>ă</em><em> a le diviza pe arii </em><em>ş</em><em>i materii, precum </em><em>ş</em><em>i pentru valorificarea interdisciplinarit</em><em>ăţ</em><em>ii, care ar asigura integrarea celor </em><em>&icirc;</em><em>nv</em><em>ăţ</em><em>ate pe obiecte luate aparte. Fie c</em><em>ă</em><em> va fi supus evalu</em><em>ă</em><em>rii produsul, procesul sau raportul despre ac</em><em>ţ</em><em>iunile </em><em>&icirc;</em><em>ntreprinse, sarcinile adecvate vor sta la baza unor modele comportamentale asimilate </em><em>ş</em><em>i vor reprezenta esen</em><em>ţ</em><em>a extinderii, exprimat</em><em>ă</em><em> </em><em>&icirc;</em><em>n verbul Ac</em><em>ţ</em><em>ioneaz</em><em>ă</em><em>!</em></p></dc:description>
<dc:description xml:lang='en'><p><em>The article focuses on </em><strong><em>extension</em></strong><em>, the last and least developed stage of the lesson-planning framework according to the Reading and Writing for Critical Thinking strategy. We describe how this stage may be conceived, being seen as oscillating between critical thinking and creative thinking. However, the two forms of thinking are perceived as complimentary rather than antithetical. The </em><strong><em>extension </em></strong><em>also finds a foundation in the new model of Bloom&rsquo;s taxonomy as revised by his students, where critical thinking belongs with Evaluation, while creative thinking is part of Creation. Planning the final stage of the framework is rendered difficult by a number of causes, some of which are: the lack of methodological support; weaknesses in the didactic provisions for development and assessment; the discrepancy between curricular contents, which are currently mandatory, and intellectual work skills, which remain optional. The </em><strong><em>extension </em></strong><em>is the most favourable terrain for the development of key competencies without having to divide them by year and by subject, as well as for the exploration of interdisciplinarity, which would ensure the integration of what had been learned as part of different disciplines. Whether it is the product, the process, or the report about the activities that is going to be assessed, the appropriate tasks will form the basis of certain assimilated patterns of behaviour and will represent the essence of extension, which is best expressed by the verb Act!</em></p></dc:description>
<dc:source>Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională 97 (3) 2-5</dc:source>
<dc:subject>Reading and writing for critical thinking</dc:subject>
<dc:subject>evocation</dc:subject>
<dc:subject>realisation of meaning</dc:subject>
<dc:subject>reflection</dc:subject>
<dc:subject>extension</dc:subject>
<dc:subject>assessable product</dc:subject>
<dc:subject>authentic evaluation</dc:subject>
<dc:subject>integration.</dc:subject>
<dc:title>Extinderea: &icirc;ntre g&icirc;ndirea critică şi g&icirc;ndirea creativă</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>