Cartea din mâna lui Hamlet. Nina Corcinschi in dialog cu Andrei Ţurcanu (V)
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
919 10
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-17 15:11
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1(478).09 (350)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2086)
SM ISO690:2012
CORCINSCHI, Nina, ŢURCANU, Andrei. Cartea din mâna lui Hamlet. Nina Corcinschi in dialog cu Andrei Ţurcanu (V) . In: Metaliteratură, 2016, nr. 2(43), pp. 70-111. ISSN 1857-1905.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Metaliteratură
Numărul 2(43) / 2016 / ISSN 1857-1905

Cartea din mâna lui Hamlet. Nina Corcinschi in dialog cu Andrei Ţurcanu (V)
CZU: 821.135.1(478).09

Pag. 70-111

Corcinschi Nina1, Ţurcanu Andrei12
 
1 Institutul de Filologie al AŞM,
2 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 23 noiembrie 2016


Rezumat

Interviul pune in discuție fenomenul literar șaizecist in lupta creativității cu inerția dogmei sistemului sovietic.Poetica maternității substituie ostentația cadențelor de eroism din literatura dogmatică a epocii. In „Cămășile”, „Mica baladă” de Grigore Vieru, „Balada celor cinci motănași” de Ion Druță, „Șalul verde” de Spiridon Vangheli (volumul „Balade”) și in multe alte scrieri ale acestor ani transpare un patos interiorizat al tenacității, o decență copleșitoare a indărătniciei, sublimul eroic al unor gesturi obișnuite, cotidiene in care se deslușesc proiecții și se descoperă semnificații ale unor atitudini, motivări și rosturi primordiale de viață. Șubrezirile masculinității indică o ruptură ontologică in tradiția națională a Tatălui (a Tatălui adevărat, nu a surogatului ideologic!), pe care literatura o suplinește prin debordanța maternului ca axis mundi și mitologie ce adună și oranduiește imprejuru-i intr-un sens unic semnele fundamentale ale vieții și morții, ale destinului și ale istoriei naționale.

The artistic investigations and representations of Romanian literature of 60s from Bessarabia are developed into two fundamental existential levels, materialized in two basic aesthetics: the aesthetics of supportand the aesthetics of ontological confusions. The both aesthetics have emerged of human confrontation (and of literature) with the burdens of the totalitarian system. In the works of Grigore Vieru we find for example an essentialized environment, permeated by a mysterious energy and purity, a support evoked with the piety provoked by a sacral power. In “Broken flight” of Vladimir Beşleagă and, especially, in “The life and the death of Philemon” the fractures of the human consciousness announced in the first novel, take the forms of an ontological catastrophe in the last mentioned writing. The 70s require an ambience of calm and tamed energies, of reconciled antitheses. A feeling of mild resignation and an obscure brightness, like a breath of dizziness and self forgetfulness, take hold of all. The ontological deviation become widen in literature.

Cuvinte-cheie
istoria națională, literatură, destin,

dogmă