Câteva monumente ale rețelei antice de drumuri pe teritoriul Republicii Moldova
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
132 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-14 08:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
625(478)(091) (1)
Civil engineering of land transport. Railway engineering. Highway engineering (52)
SM ISO690:2012
GHERŢEN, Andrei, NESTEROVA, Tamara. Câteva monumente ale rețelei antice de drumuri pe teritoriul Republicii Moldova. In: Studii culturale: . Zilele Europene ale Patrimoniului, Ed. 5, 26 septembrie 2023, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2023, Ediţia 5, p. 27. ISBN 978-9975-84-196-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediţia 5, 2023
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale: dedicat Zilelor Europene ale Patrimoniului"
5, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2023

Câteva monumente ale rețelei antice de drumuri pe teritoriul Republicii Moldova

CZU: 625(478)(091)

Pag. 27-27

Gherţen Andrei1, Nesterova Tamara2
 
1 Institutul de Geografie al AȘR,
2 Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 22 noiembrie 2023


Rezumat

Includerea Misiei și Daciei în componența Imperiului Roman a integrat Nord-Vestul Pontic cu rețeaua rutieră mediteraneeană, numeroasele Valuri ale lui Traian, Constantin, Atanarih, fiind o mărturie a contactelor intense din regiune. Abordarea istorico-geografică, coroborarea obiectivelor arheologice și arhitecturale antice cu denumirile de pe hărțile geografice au indicat un șir de orașe pe Nistru menționate de Ptolomeu: Carodun (Carrodunum) – Kameneț-Podolski, Metoniu (Maetonium) – Sadkovți/Rudi, Clepidava (Clepidaua) – Rașcov/ Vadul Rașcov, Arcovadara (Arcobadara) – Alcedar, Triful (Triphulum) – Saharna/Trifești, Patridava (Patridaua) – Orhei/Piatra, Uvantavariu (Vibantauarium) – Dubăsari, Carsidava (Carsidaua) – Corjova, Iract (Heractum) – Butor/Puhăceni. De-a lungul Nistrului s-au păstrat fragmente ale drumurilor ce uneau posturile fortificate romane indicate ca Valurile lui Traian, aflate între Clepidava (Vadul-Rașcov) și Alhionia (Soroca), Iași și Taxobeni – orientat spre castrul Sobari și polisul antic Metoniu (Rudi); mai cunoscute fiind Valurile lui Traian de Sus și de Jos. Analiza urbanistică și toponimică a localităților de pe Nistru a condus la depistarea unor noi obiective antice: structura stradală a satului Vadul-Rașcov (Clepidava) este similară castrului Porolissum (Moigrad); turnul singular din sat – similar structurilor militare de pe Limes; la 7 km de sat – un fragment de drum magistral pavat. Drumul de la Clepidava, lângă satele Rogojeni și Rosieticii Vechi, traversa o depresiune care a fost ridicată pe un terasament cu căptușire laterală din lespezi alungite, fragment numit Drumul Turcului, standard popular al vechimii. La trecerea peste Răut drumul a fost bifurcat spre două poduri din piatră cu istorie incertă. Pe același drum, lângă satul Bursuceni, a fost găsită o mărgea cu portretele împăraților romani, datată cu a. 333. Vestigiile rețelei rutiere devin o sursă de cunoaștere sigură a trecutului antic din regiune.