Considerații teoretice privind axiologia formării profesionale a cadrelor didactice
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
315 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-11 11:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
71.13 (431)
Physical planning. Regional, town and country planning. Landscapes, parks, garden (185)
SM ISO690:2012
BOROZAN, Maia, ȚURCAN-BALŢAT, Lilia. Considerații teoretice privind axiologia formării profesionale a cadrelor didactice. In: Managementul educaţional: realizări şi perspective de dezvoltare, Ed. 4, 27-28 octombrie 2022, Bălți. Bălți: Tipografia din Bălţi, 2022, Ediția 4-a, pp. 294-301. ISBN 978-9975-161-32-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Managementul educaţional: realizări şi perspective de dezvoltare
Ediția 4-a, 2022
Conferința "Managementul educaţional: realizări şi perspective de dezvoltare"
4, Bălți, Moldova, 27-28 octombrie 2022

Considerații teoretice privind axiologia formării profesionale a cadrelor didactice

Theoretical considerations regarding the axiology of the professional training of teachers

CZU: 71.13

Pag. 294-301

Borozan Maia, Țurcan-Balţat Lilia
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 14 martie 2023


Rezumat

Conținutul articolului evocă o preocupare actuală a cercetătorilor de clarificare în planul sistemului axiologic a formării profesionale a cadrelor didactice. Argumentele teoretice prezentate în articol constituie temei științific pentru a considera axiologia pedagogică (reflectată în epistemologia educației, în limbajul pedagogic și în standardele profesiei didactice) un cadru de referință în formarea profesională a cadrelor didactice. Axiologia pedagogică se referă și la sistemul de valori stipulate curricular la nivelul finalităților educației (idealul educației) pentru valorificarea în context educațional în termeni de comportamente axiologice învățate. Axiologia formării profesionale a cadrelor didactice este determinată de misiunea de culturalizare pedagogică a mediului educațional și se concentrează pe clarificarea naturii valorilor, pe interiorizarea și interpretarea semnificației valorilor cunoașterii, având în vedere modul explicit/implicit al transferului de valori în educație, pe caracterul imprevizibil al evoluției contemporane a modelelor de gândire, pe stimularea manifestărilor axiologice dezirabile în societatea contemporană. În contextul dezbaterilor actuale privind axiologia pedagogică, generatoare de orientări valorice în permanentă schimbare în formarea axiologică a personalităţii și dezvoltarea integrală a personalității, se impune articularea axiologică a priorităților valorice la metamorfoza schimbărilor societale, la procesele generate de evoluția gândirii pedagogice cu impact sesizabil pe termen scurt, mediu și lung la nivelul paradigmei de semnificare, înţelegere şi apreciere a referenţialului axiologic al profesiei didactice cu profund caracter dinamic.

This article evokes one of the current concerns in academia regarding the axiological system of teachers’ professional training. The theoretical arguments presented in the article constitute the scientific basis to consider pedagogical axiology (reflected in the epistemology of education, in the pedagogical language, and in the standards of the teaching profession) a frame of reference for teachers’ professional training. Pedagogical axiology also refers to the value system stipulated in the curricula at the level of educational goals (educational ideal) for the capitalization of the educational context in terms of learned axiological behaviors. The axiology of teachers’ professional training is determined by the mission of pedagogic culturalization of the educational environment and focuses on clarifying the nature of values, on the internalization and interpretation of the meaning of value awareness, considering the explicit/implicit way of the value transfer in education, on the unpredictable nature of the contemporary evolution of thinking models, and on the stimulation of desirable axiological manifestations in the contemporary society. In the context of the current debates concerning pedagogical axiology, the generator of the ever-changing value orientations in the axiological formation of the personality and the integral development of the personality, there is the need for the adaptation to the value system of contemporary society, to the processes generated by the evolution of pedagogical thinking with a perceptible impact in the short, medium and long term at the level of the significance, understanding and appreciation paradigm of the axiological referential of the profoundly dynamic teaching profession.

Cuvinte-cheie
cadre didactice, formare profesională, axiologia formării profesionale, sistem axiologic a personalității, valori pedagogice,

teachers, professional training, axiology of professional training, axiological orientation of personality, pedagogical values