Procedee şi tehnici polifonice în Sonata pentru flaut şi pian de Serafim Buzilă
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
266 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-21 12:28
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.082.2:[785.5+786.2] (1)
Music (1826)
Instrumental music. Symphonic music. Grouping of instruments. Ensemble music (274)
SM ISO690:2012
MELNIC, Victoria, PÎNZARU, Natalia. Procedee şi tehnici polifonice în Sonata pentru flaut şi pian de Serafim Buzilă. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a II-a, 27 septembrie 2016, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2016, Ediția a II-a, pp. 46-47. ISBN 978-9975-4461-2-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a II-a, 2016
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a II-a, Chişinău, Moldova, 27 septembrie 2016

Procedee şi tehnici polifonice în Sonata pentru flaut şi pian de Serafim Buzilă

CZU: 78.082.2:[785.5+786.2]

Pag. 46-47

Melnic Victoria, Pînzaru Natalia
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2023


Rezumat

Polifonia constituie una dintre bazele scriiturii componistice a multor compozitori din secolul XX. Aceasta însoţeşte valul stilistic activ diversificat, în continuă şi rapidă transformare, adaptându-se la noile condiţii şi context. Unul dintre compozitorii pentru care polifonia a fost o modalitate firească de exprimare este şi Serafim Buzilă care preia elementele moştenite de la tradiţia europeană multiseculară pentru a le îmbina în compoziţiile sale cu elementele folclorului naţional şi ale artei culte româneşti, rezultând un stil de sinteză bine individualizat. Sonata pentru flaut si pian a fost compusă în vara anului 1970, imediat după examenele de absolvire a Conservatorului G. Musicescu. Cunoscutul compozitor Marc Kopytman care a fost şi profesorul de contrapunct al lui S. Buzilă a numit Sonata discipolului său ,,manual de contrapunct” deoarece aceasta relevă variate modalităţi polifonice pe care autorul le îmbină măiestrit cu structura clasică a ciclului de sonată şi cu elemente preluate din tezaurul folcloric naţional. Sonata este alcătuită din trei părţi aranjate într-o succesiune destul de tradiţională de tempo: I — Allegretto, II — Adagio, III — Allegro. După analiza discursului muzical din prima parte putem menţiona că compozitorul utilizează aici forma şi modalităţile de expunere ale materialului muzical proprii sonatei clasice îmbinându-le măiestrit cu diverse procedee polifonice (imitaţii, stretto, contrapunct contrastant etc.), proces ce se va desfăşura pe parcursul întregului ciclu. Partea a doua reprezintă centrul liric al lucrării. Autorul se bazează aici pe forma polifonică de variaţiuni pe basso ostinato de tip passacaglia cu mai multe contrasubiecte păstrate, demonstrând o stăpânire desăvârşită a tehnicilor contrapunctice. În partea finală a Sonatei compozitorul, utilizând forma de rondo, caracteristică finalurilor clasice şi îmbinând-o cu principiile de tratare polifonică, readuce unele teme şi mijloace de expresie din părţile anterioare: se fac auzite elementele melodice ale temei principale din prima parte a ciclului, se observă conjugarea tehnicilor polifonice cu formele şi conţinuturile tematice proprii genurilor omofone. În Sonata pentru flaut şi pian compozitorul a meşteşugărit cu iscusinţă un edificiu sonor rezultat din îmbinarea elementelor folclorice cu tehnicile vechi şi noi de compoziţie. Ne referim în special la aceea varietate a mijloacelor de expresie la care recurge autorul, printre acestea situându-se în prim plan diversele procedee şi tehnici polifonice, sonorităţile originale provenite dintr-o gândire muzicală matură şi pe deplin formată, efectele timbrale proaspete, armoniile pitoreşti ce oferă lucrării o melodicitate vie, un caracter energic şi o expresivitate profundă.

Cuvinte-cheie
S. Buzilă, contrapunct, imitații, passacaglia, procedee polifonice, sonata pentru flaut și pian