Articolul precedent |
Articolul urmator |
270 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-05-21 12:28 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
78.082.2:[785.5+786.2] (1) |
Music (1836) |
Instrumental music. Symphonic music. Grouping of instruments. Ensemble music (275) |
SM ISO690:2012 MELNIC, Victoria, PÎNZARU, Natalia. Procedee şi tehnici polifonice în Sonata pentru flaut şi pian de Serafim Buzilă. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a II-a, 27 septembrie 2016, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2016, Ediția a II-a, pp. 46-47. ISBN 978-9975-4461-2-9. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică) Ediția a II-a, 2016 |
||||||
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)" Ediția a II-a, Chişinău, Moldova, 27 septembrie 2016 | ||||||
|
||||||
CZU: 78.082.2:[785.5+786.2] | ||||||
Pag. 46-47 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Polifonia constituie una dintre bazele scriiturii componistice a multor compozitori din secolul XX. Aceasta însoţeşte valul stilistic activ diversificat, în continuă şi rapidă transformare, adaptându-se la noile condiţii şi context. Unul dintre compozitorii pentru care polifonia a fost o modalitate firească de exprimare este şi Serafim Buzilă care preia elementele moştenite de la tradiţia europeană multiseculară pentru a le îmbina în compoziţiile sale cu elementele folclorului naţional şi ale artei culte româneşti, rezultând un stil de sinteză bine individualizat. Sonata pentru flaut si pian a fost compusă în vara anului 1970, imediat după examenele de absolvire a Conservatorului G. Musicescu. Cunoscutul compozitor Marc Kopytman care a fost şi profesorul de contrapunct al lui S. Buzilă a numit Sonata discipolului său ,,manual de contrapunct” deoarece aceasta relevă variate modalităţi polifonice pe care autorul le îmbină măiestrit cu structura clasică a ciclului de sonată şi cu elemente preluate din tezaurul folcloric naţional. Sonata este alcătuită din trei părţi aranjate într-o succesiune destul de tradiţională de tempo: I — Allegretto, II — Adagio, III — Allegro. După analiza discursului muzical din prima parte putem menţiona că compozitorul utilizează aici forma şi modalităţile de expunere ale materialului muzical proprii sonatei clasice îmbinându-le măiestrit cu diverse procedee polifonice (imitaţii, stretto, contrapunct contrastant etc.), proces ce se va desfăşura pe parcursul întregului ciclu. Partea a doua reprezintă centrul liric al lucrării. Autorul se bazează aici pe forma polifonică de variaţiuni pe basso ostinato de tip passacaglia cu mai multe contrasubiecte păstrate, demonstrând o stăpânire desăvârşită a tehnicilor contrapunctice. În partea finală a Sonatei compozitorul, utilizând forma de rondo, caracteristică finalurilor clasice şi îmbinând-o cu principiile de tratare polifonică, readuce unele teme şi mijloace de expresie din părţile anterioare: se fac auzite elementele melodice ale temei principale din prima parte a ciclului, se observă conjugarea tehnicilor polifonice cu formele şi conţinuturile tematice proprii genurilor omofone. În Sonata pentru flaut şi pian compozitorul a meşteşugărit cu iscusinţă un edificiu sonor rezultat din îmbinarea elementelor folclorice cu tehnicile vechi şi noi de compoziţie. Ne referim în special la aceea varietate a mijloacelor de expresie la care recurge autorul, printre acestea situându-se în prim plan diversele procedee şi tehnici polifonice, sonorităţile originale provenite dintr-o gândire muzicală matură şi pe deplin formată, efectele timbrale proaspete, armoniile pitoreşti ce oferă lucrării o melodicitate vie, un caracter energic şi o expresivitate profundă. |
||||||
Cuvinte-cheie S. Buzilă, contrapunct, imitații, passacaglia, procedee polifonice, sonata pentru flaut și pian |
||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-175135</cfResPublId> <cfResPublDate>2016</cfResPublDate> <cfVol>Ediția a II-a</cfVol> <cfStartPage>46</cfStartPage> <cfISBN>978-9975-4461-2-9</cfISBN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/175135</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Procedee şi tehnici polifonice în Sonata pentru flaut şi pian de Serafim Buzilă</cfTitle> <cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>S. Buzilă; contrapunct; imitații; passacaglia; procedee polifonice; sonata pentru flaut și pian</cfKeyw> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Polifonia constituie una dintre bazele scriiturii componistice a multor compozitori din secolul XX. Aceasta însoţeşte valul stilistic activ diversificat, în continuă şi rapidă transformare, adaptându-se la noile condiţii şi context. Unul dintre compozitorii pentru care polifonia a fost o modalitate firească de exprimare este şi Serafim Buzilă care preia elementele moştenite de la tradiţia europeană multiseculară pentru a le îmbina în compoziţiile sale cu elementele folclorului naţional şi ale artei culte româneşti, rezultând un stil de sinteză bine individualizat. Sonata pentru flaut si pian a fost compusă în vara anului 1970, imediat după examenele de absolvire a Conservatorului G. Musicescu. Cunoscutul compozitor Marc Kopytman care a fost şi profesorul de contrapunct al lui S. Buzilă a numit Sonata discipolului său ,,manual de contrapunct” deoarece aceasta relevă variate modalităţi polifonice pe care autorul le îmbină măiestrit cu structura clasică a ciclului de sonată şi cu elemente preluate din tezaurul folcloric naţional. Sonata este alcătuită din trei părţi aranjate într-o succesiune destul de tradiţională de tempo: I — Allegretto, II — Adagio, III — Allegro. După analiza discursului muzical din prima parte putem menţiona că compozitorul utilizează aici forma şi modalităţile de expunere ale materialului muzical proprii sonatei clasice îmbinându-le măiestrit cu diverse procedee polifonice (imitaţii, stretto, contrapunct contrastant etc.), proces ce se va desfăşura pe parcursul întregului ciclu. Partea a doua reprezintă centrul liric al lucrării. Autorul se bazează aici pe forma polifonică de variaţiuni pe basso ostinato de tip passacaglia cu mai multe contrasubiecte păstrate, demonstrând o stăpânire desăvârşită a tehnicilor contrapunctice. În partea finală a Sonatei compozitorul, utilizând forma de rondo, caracteristică finalurilor clasice şi îmbinând-o cu principiile de tratare polifonică, readuce unele teme şi mijloace de expresie din părţile anterioare: se fac auzite elementele melodice ale temei principale din prima parte a ciclului, se observă conjugarea tehnicilor polifonice cu formele şi conţinuturile tematice proprii genurilor omofone. În Sonata pentru flaut şi pian compozitorul a meşteşugărit cu iscusinţă un edificiu sonor rezultat din îmbinarea elementelor folclorice cu tehnicile vechi şi noi de compoziţie. Ne referim în special la aceea varietate a mijloacelor de expresie la care recurge autorul, printre acestea situându-se în prim plan diversele procedee şi tehnici polifonice, sonorităţile originale provenite dintr-o gândire muzicală matură şi pe deplin formată, efectele timbrale proaspete, armoniile pitoreşti ce oferă lucrării o melodicitate vie, un caracter energic şi o expresivitate profundă.</p></cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2016T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2016T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-11919</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2016T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-70746</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2016T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-11919</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-11919-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2016T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Мельник</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Виктория</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-70746</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-70746-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2016T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Pînzaru</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Natalia</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> </CERIF>