Obiceiurile de iniţiere juvenilă – repere ale culturii socio- normative
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
262 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-27 22:26
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
392.17/.18 (3)
Customs, manners, usage in private life (277)
SM ISO690:2012
NIŢĂ-COCIERU, Mariana. Obiceiurile de iniţiere juvenilă – repere ale culturii socio- normative. In: Cercetări bioarheologice şi etnoculturale în sud-estul Europei, Ed. 1, 15-18 august 2019, Crihana Veche (Cahul). Crihana Veche (Cahul): ICBE, 2019, pp. 78-79. ISBN 978-9975-84-XXX.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetări bioarheologice şi etnoculturale în sud-estul Europei 2019
Conferința "Cercetări bioarheologice şi etnoculturale în sud-estul Europei"
1, Crihana Veche (Cahul), Moldova, 15-18 august 2019

Obiceiurile de iniţiere juvenilă – repere ale culturii socio- normative

CZU: 392.17/.18

Pag. 78-79

Niţă-Cocieru Mariana12
 
1 Institutul de Cercetări Bioarheologice şi Etnoculturale,
2 Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”
 
 
Disponibil în IBN: 10 februarie 2023


Rezumat

În demersul de faţă autorul ia în discuţie practicile de cultură tradiţională cu valoare de socializare juvenilă a tinerilor care au atins vârsta maturităţii. Actualizate în diverse contexte socio-culturale, obiceiurile de iniţiere se înscriu în codul normativ al comunităţii, având rolul de a facilita trecerea tinerilor prin anumite protocoale sociale de integrare în rândul adulţilor. În majoritatea cazurilor, contextualizarea acestor obiceiuri avea loc în cadrul Horei (jiocului, jocului) satului, reprezentată ca o manifestare socio-culturală de anvergură în cadrul căreia îşi dădeau concursul instituţia oamenilor în vârstă (ca sfătuitori şi priveghetori asupra îndeplinirii cutumiare a rânduielii pământului) şi instituţia cetei de flăcăi (răspunzători de organizarea Horei satului şi a obiceiurilor de iniţiere într-o clasă de vârstă). Literatura de specialitate pune la dispoziţia cercetătorilor fenomenelor etnoculturale mai multe informaţii referitor la intrarea tinerilor în ceata flăcăilor/feciorilor, în timp ce iniţierea fetelor nubile rămâne din anumite considerente, neclare încă, un subiect mai puţin cercetat. Studiul de faţă reprezintă o investigaţie mai aprofundată a practicilor de modificare a statutului indivizilor ajunşi în pragul maturităţii şi o sintetizare a informaţiilor obţinute în vederea înţelegerii semnificaţiilor celor două scenarii iniţiatice pe sexe. Puse în practică, aceste obiceiuri reprezintă nişte jocuri ritualice care realizează ceremonialul de trecere (separare de lumea copilărieişi integrare în comunitatea flăcăilor/fetelor mari „bune de măritat” ), având la bază nişte tipare arhaice moştenite de veacuri. Fiecare individ iniţiat repeta în mod cutumiar prevederi socio-normative deja consolidate, trecute prin tradiţie, devenite rânduieli cu valoare sacră. Grupul care îl ajuta în traseul iniţiatic urmărea ca aceste reguli să fie îndeplinite întocmai pentru ca în acest scenariu ritualic de iniţiere să se realizeze recondiţionarea vechiului individ într-o personalitate nouă. Prin urmare, iniţierea în contextul Horei satului repetă tiparele arhaice de iniţiere efectuate odinioară în cadrul ritualurilor mimetice preistorice, iar dansul, încărcat simbolic de gesturile arhetipale ale vechilor lupte cu forţele divine, facilitează trecerea celui care se iniţiază din lumea profană în cea sacră.

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Niţă-Cocieru, M.N.</creatorName>
<affiliation>Institutul de Cercetări Bioarheologice şi Etnoculturale, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Obiceiurile de iniţiere juvenilă &ndash; repere ale culturii socio- normative</title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2019</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'>978-9975-84-XXX</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>392.17/.18</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2019</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType>
<descriptions>
<description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>&Icirc;n demersul de faţă autorul ia &icirc;n discuţie practicile de cultură tradiţională cu valoare de socializare juvenilă a tinerilor care au atins v&acirc;rsta maturităţii. Actualizate &icirc;n diverse contexte socio-culturale, obiceiurile de iniţiere se &icirc;nscriu &icirc;n codul normativ al comunităţii, av&acirc;nd rolul de a facilita trecerea tinerilor prin anumite protocoale sociale de integrare &icirc;n r&acirc;ndul adulţilor. &Icirc;n majoritatea cazurilor, contextualizarea acestor obiceiuri avea loc &icirc;n cadrul Horei (jiocului, jocului) satului, reprezentată ca o manifestare socio-culturală de anvergură &icirc;n cadrul căreia &icirc;şi dădeau concursul instituţia oamenilor &icirc;n v&acirc;rstă (ca sfătuitori şi priveghetori asupra &icirc;ndeplinirii cutumiare a r&acirc;nduielii păm&acirc;ntului) şi instituţia cetei de flăcăi (răspunzători de organizarea Horei satului şi a obiceiurilor de iniţiere &icirc;ntr-o clasă de v&acirc;rstă). Literatura de specialitate pune la dispoziţia cercetătorilor fenomenelor etnoculturale mai multe informaţii referitor la intrarea tinerilor &icirc;n ceata flăcăilor/feciorilor, &icirc;n timp ce iniţierea fetelor nubile răm&acirc;ne din anumite considerente, neclare &icirc;ncă, un subiect mai puţin cercetat. Studiul de faţă reprezintă o investigaţie mai aprofundată a practicilor de modificare a statutului indivizilor ajunşi &icirc;n pragul maturităţii şi o sintetizare a informaţiilor obţinute &icirc;n vederea &icirc;nţelegerii semnificaţiilor celor două scenarii iniţiatice pe sexe. Puse &icirc;n practică, aceste obiceiuri reprezintă nişte jocuri ritualice care realizează ceremonialul de trecere (separare de lumea copilărieişi integrare &icirc;n comunitatea flăcăilor/fetelor mari &bdquo;bune de măritat&rdquo; ), av&acirc;nd la bază nişte tipare arhaice moştenite de veacuri. Fiecare individ iniţiat repeta &icirc;n mod cutumiar prevederi socio-normative deja consolidate, trecute prin tradiţie, devenite r&acirc;nduieli cu valoare sacră. Grupul care &icirc;l ajuta &icirc;n traseul iniţiatic urmărea ca aceste reguli să fie &icirc;ndeplinite &icirc;ntocmai pentru ca &icirc;n acest scenariu ritualic de iniţiere să se realizeze recondiţionarea vechiului individ &icirc;ntr-o personalitate nouă. Prin urmare, iniţierea &icirc;n contextul Horei satului repetă tiparele arhaice de iniţiere efectuate odinioară &icirc;n cadrul ritualurilor mimetice preistorice, iar dansul, &icirc;ncărcat simbolic de gesturile arhetipale ale vechilor lupte cu forţele divine, facilitează trecerea celui care se iniţiază din lumea profană &icirc;n cea sacră.</p></description>
</descriptions>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>