Articolul precedent |
Articolul urmator |
365 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-03-24 11:25 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.016:808.5:165 (1) |
Fundamentals of education. Theory. Policy etc. (4076) |
Rhetoric of speech. Art or technique of oral expression (107) |
Logic. Epistemology. Theory of knowledge. Methodology of logic (159) |
SM ISO690:2012 IANA, Tatiana-Irina. Epistemic coordinates of the development of student speech expressivity. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane: Dezvoltarea personală și educația pentru societate: temeiuri epistemologice actuale, 19-20 noiembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2020, Ediția a 4-a, pp. 82-84. ISBN 978-9975-152-62-4. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane Ediția a 4-a, 2020 |
||||||
Conferința "Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane" Chişinău, Moldova, 19-20 noiembrie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 37.016:808.5:165 | ||||||
Pag. 82-84 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Modelul teoretic al dezvoltării expresivității vorbirii reprezintă o sistematizare-structurare a demersurilor epistemic, teoretic și praxiologic ale educației literar-artistice, reprezentate de: a) pe coordonata epistemică: poetica lui Aristotel (mimesis-ul și catharsis-ul); conceptul estetic al lui Platon (unitatea frumosului și utilului; centrarea pe idealul uman și social); sistemul filosofic al lui Kant, care atribuie artei calitatea de a doua existență a omului (cea metafizică, suprasensibilă); teoria despre originea (=esența) operei de artă a lui M. Heidegger; prima definiție a lui F. Schiller a educației artistice și estetice ca domenii de cunoaștere umană, teoria lui F.W. Schelling cu privire la poezie (=literatură) ca esență a artei în genere; concepția filozofică a lui Șt. Lupașco cu privire la ființa umană - creatoare a adevărului, care se produce pe sine ca ființă creatoare; b) pe coordonata teoretică: teoria finalității estetice a literaturii: G. Lanson, J. Mukarovsk; teoria receptării operei de artă: W. Iser, H.R. Jauss , U. Eco, T. Vianu; opera ca text: U. Eco, M. Corti, Iu. Kristeva, R. Barthes; teoria orizontului de așteptare și a experiențelor literare și estetice: H. R. Jauss; semiotica lecturii: U. Eco, Iu. Kristeva; teoria lecturii: W. Iser, P. Cornea, R. Barthes; teoria și metodologia educației literar-artistice: Vl. Pâslaru, C. Șchiopu; c) pe coordonata praxiologică: nivelurile de dezvoltare literară a elevilor (Vl. Pâslaru); conceptul de structură a activității literarelectorale a elevilor: G. N. Kudinași Z. N. Novleanskaia, G. N. Melik-Pașaev; conceptele de formare a competenței de expresivitate artistică a elevilor: C. Parfene, A. Panfil, M. Pavilescu. |
||||||
Cuvinte-cheie expresivitate, coordonata epistemică, coordonata teoretică, coordonata praxiologică, teorie, expressiveness, the epistemic coordinate, the theoretical coordinate, the praxiological coordinate, theory |
||||||
|
Google Scholar Export
<meta name="citation_title" content="Epistemic coordinates of the development of student speech expressivity"> <meta name="citation_author" content="Iana Tatiana-Irina"> <meta name="citation_publication_date" content="2020"> <meta name="citation_collection_title" content="Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane"> <meta name="citation_volume" content="Ediția a 4-a"> <meta name="citation_firstpage" content="82"> <meta name="citation_lastpage" content="84"> <meta name="citation_pdf_url" content="https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/82-84_24.pdf">