Valorile naţionale şi universale reflectate într-o nouă culegere
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
417 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-15 21:02
SM ISO690:2012
CHICUŞ, Nicolae. Valorile naţionale şi universale reflectate într-o nouă culegere. In: Educaţia în spiritul valorilor naţionale şi universale din perspectiva dialogului pedagogic, Ed. 2, 27-28 martie 2020, Chişinău. Chişinău: Tipogragia Garomont Studio, 2020, Ediţia 2, pp. 14-15. ISBN 978-9975-3452-6-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia în spiritul valorilor naţionale şi universale din perspectiva dialogului pedagogic
Ediţia 2, 2020
Simpozionul "Educaţia în spiritul valorilor naţionale şi universale din perspectiva dialogului pedagogic"
2, Chişinău, Moldova, 27-28 martie 2020

Valorile naţionale şi universale reflectate într-o nouă culegere


Pag. 14-15

Chicuş Nicolae
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 12 ianuarie 2021


Rezumat

Culegerea de studii „Educaţia în spiritul valorilor naţionale şi universale din perspectiva dialogului pedagogic”. Materialele Simpozionului ştiinţific internaţional, Ediţia a II-a, Chişinău, 27-28 martie 2020 (Coord. Larisa Noroc, Valentina Ursu) abordează o problemă deosebit de importantă şi actuală din societate. Educaţia în spiritul valorilor poate aduce rezultate semnificative în progresul societăţii, în formarea şi consolidarea conştiinţei sociale, istorice şi naţionale în conformitate cu adevărul istoric, valorile general-umane şi naţionale, şi poate contribui la înlăturarea reminiscenţelor care mai persistă în societăţile post sovietice şi post socialiste. Volumul cuprinde articole ştiinţifice, elaborate de autori din Republica Moldova, România, Ucraina şi Federaţia Rusă. Tematica lor se referă la mai multe aspecte ale domeniului educaţiei în spiritul valorilor general-umane, europene şi naţionale, precum şi al cunoaşterii şi valorificării patrimoniului cultural. Culegerea este alcătuită din cercetări ştiinţifice propuse de autori diverşi după formare şi experienţă, fiind o contribuţie atât a unor specialişti notorii în domeniul cercetării şi educaţiei, cât şi a profesorilor practicieni, a doctoranzilor şi masteranzilor. Astfel, culegerea este un forum ştiinţific preţios care reflectă aspecte utile pentru societatea contemporană. Bucură studiile istorice: Marea Unire – consecinţă benefică pentru mediul social-economic şi cultural-educativ din cadrul Basarabiei; Comisiunea Monumentelor Istorice şi protejarea patrimoniului cultural în perioada interbelică (1918-1940); Contribuţii la o cunoaştere a şcolilor organizate de „Astra” pentru sătenii din Banat între 1937-1939; Muzeul Memoriei Neamului – loc de educaţie în spiritul valorilor naţionale; Învăţământul profesional pentru femei în Galiţia la sf. sec. ХІХ – înc. sec. ХХ etc. Sunt originale studiile ce cuprind contribuia unor personalităţi, cercetările ştiinţifice întreprinse de universităţile din Izmail, Ivano-Frankovsk, Nicolaev, Kiev, Iaşi, Chişinău. Remarcăm articolele dedicate aportului instituţiilor de învăţământ şi de cercetare din Ucraina, Rusia, România, Republica Moldova în pregătirea specialiştilor pentru domeniul patrimoniului naţional şi universal. Compartimentul Tendinţe moderne de promovare a valorilor în procesul educaţional cuprinde prezentarea experienţei cadrelor didactice din mai multe instituţii de învăţământ în eficientizarea procesului de predare-învăţare a istoriei, geografiei, literaturii, Educaţiei pentru societate, rolul activităţilor extraşcolare, promovarea patrimoniului cultural prin mijloace digitalizate, rolul muzeului local ca instrument extra-didactic de promovare a istoriei, culturii şi tradiţiilor naţionale etc. Profesorii practicieni, care participă la elaborarea culegerii, dau un caracter integru volumului, deoarece aduc exemple de aplicare practică a valorificării patrimoniului în procesul didactic. Este deosebit de important de a implica cadrele didactice din învăţământul preuniversitar în activitatea ştiinţifică şi evenimente ştiinţifice, deoarece astfel cercetările din centrele universitare vor avea un impact direct asupra societăţii. În finalul culegerii sunt înserate articolele elaborate de masteranzii din programul Patrimoniu istoric şi turism cultural de la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău. Apreciem efortul întreprins de tinerii cercetători pentru punerea în valoare a obiceiurilor şi tradiţiilor populare româneşti din mai multe zone etnografice ale Republicii Moldova: satele din Lunca Prutului de Jos, raionul Cimişlia, or. Soroca, precum şi o reflecţie privind influenţa tradiţiilor altor popoare asupra semnificaţiei şi conţinutului sărbătorilor contemporane. În concluzie, considerăm că volumul „Educaţia în spiritul valorilor naţionale şi universale din perspectiva dialogului pedagogic”. Materialele Simpozionului ştiinţific internaţional, Ediţia a II-a, Chişinău, 27-28 martie 2020”, coordonatori: dr., conf. univ. Larisa Noroc şi dr., conf. univ. Valentina Ursu, abordează probleme actuale ale societăţii, precum şi oferă recomandări şi sugestii în vederea soluţionării acestora. Ea va avea impact în mediul educaţional şi va impulsiona schimbări calitative în domeniu.