Strengthening the competences of future specialists in accordance with the development trends of crop production
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
502 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-07 12:21
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.663(478) (6)
Higher education. Universities. Academic study (2579)
SM ISO690:2012
PRISĂCARU, Veronica, ŞEVCIUC, Tatiana, BALTAG, Grigore. Strengthening the competences of future specialists in accordance with the development trends of crop production. In: Economie şi Sociologie, 2020, nr. 2, pp. 43-58. ISSN 1857-4130. DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2020.2-04
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 2 / 2020 / ISSN 1857-4130

Strengthening the competences of future specialists in accordance with the development trends of crop production

Consolidarea competențelor viitorilor specialiști în concordanță cu tendințele de dezvoltare a producției vegetale

Укрепление навыков будущих специалистов в соответствии с тенденциями развития растениеводства

DOI:https://doi.org/10.36004/nier.es.2020.2-04
CZU: 378.663(478)
JEL: E24, I25, J24, J43, J45, O13

Pag. 43-58

Prisăcaru Veronica, Şevciuc Tatiana, Baltag Grigore
 
State Agrarian University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 4 ianuarie 2021


Rezumat

Under the current conditions, marked by a flexible and turbulent environment, balancing the demand and supply of the labor market is one of the basic factors for sustainable development. In this context, identifying the most effective tools to adapt the supply of professional education to the needs of the sectors is an important step towards achieving the goals of sustainable development. Even if considerable efforts as well as relevant methodological tools are required, the process of harmonizing the requirements of the sectors and the content of professional education programs is particularly important and represents a decisive factor in achieving the sustainable development goals. The main purpose of this investigation was to highlight the essence and application aspects of the sectoral approach in anticipation of the necessary competences, as well as to operate with this tool in order to identify trends and problems related to crop production in the Republic of Moldova and to make changes necessary for improving the curricula. In order to achieve the proposed goal, the following methods were used: synthesis of methodological recommendations and good practices for applying the sectoral approach in anticipating competences; economic-statistical analysis; systematic approach; classification method; structural-logical method; generalization; deduction; drawing conclusions and reasoning, including using the objectives tree technique. The research resulted in explaining the essence and particularities of sectoral approach in terms of advantages and disadvantages, analysis of the agricultural production sector, especially crop production in the Republic of Moldova and formulating recommendations for improving agricultural study programs.

În condițiile actuale de dezvoltare a societății, în virtutea mediului extrem de flexibil și turbulent, echilibrarea cererii și ofertei pieței muncii reprezintă unul din factorii de bază ai dezvoltării durabile. În acest context, identificarea celor mai eficace instrumente de adaptare a ofertei educației profesionale la necesitățile sectoarelor reprezintă un pas important în direcția atingerii obiectivelor dezvoltării durabile. Chiar dacă se impun eforturi considerabile și se solicită instrumente metodologice relevante, procesul de armonizare a cerințelor sectoarelor și conținutului programelor de educație profesională este deosebit de important și reprezintă un factor decisiv al atingerii obiectivelor dezvoltării durabile. Scopul de bază al prezentei investigații a constat în elucidarea esenței și aspectelor aplicative ale abordării sectoriale în anticiparea competențelor necesare, precum și operarea cu acest instrument pentru a identifica tendințele și problemele aferente producției vegetale în Republica Moldova și a proiecta unele intervenții curriculare în raport cu deficiențele constatate. În vederea atingerii scopului propus, s-au utilizat metodele: sinteza recomandărilor metodologice și bunelor practici de aplicare a abordării sectoriale în anticiparea competențelor; analiza economico-statistică; abordarea sistemică; metoda clasificării; metoda structural- logică; generalizarea; deducția; formularea de concluzii și raționamente, inclusiv și prin utilizarea tehnicii arborelui obiectivelor. Cercetarea s-a soldat cu explicarea esenței și particularităților de aplicare a metodelor și tehnicilor de abordare sectorială prin prisma avantajelor și dezavantajelor, analiza sectorului producției agricole și, distinct, a producției vegetale în Republica Moldova și formularea recomandărilor de perfecționare a programelor de studii cu profil agrar.

В современных условиях развития общества, в силу чрезвычайно гибкой и турбулентной среды, балансирование спроса и предложения на рынке труда является одним из основных факторов устойчивого развития. В этом контексте, выявление наиболее эффективных инструментов для адаптации системы профессионального образования к потребностям секторов является важным шагом на пути к достижению целей устойчивого развития. Даже если требуются значительные усилия и соответствующие методологические инструменты, процесс согласования требований секторов и содержания программ профессионального образования особенно важен и является решающим фактором на пути достижения целей устойчивого развития. Основная цель данного исследования заключается в изложении сути и практических аспектов секторального подхода в проектировании необходимых навыков, а также в применении данного инструмента для выявления тенденций и проблем в развитии растениеводства в Республике Молдова и разработки предложений по улучшению соответствующих учебных программ. Для достижения поставленной цели, использовались следующие методы: синтез и обобщение методических рекомендаций и передовой практики применения секторального подхода; экономико-статистический анализ; системный подход; метод классификации; структурно-логический метод; дедукция, формулировка обоснований и выводов, в том числе с использованием техники дерева целей. В результате исследования были разъяснены сущность и особенности применения методов и приемов секторального подхода с точки зрения преимуществ и недостатков, проведен анализ сектора сельскохозяйственного производства и, в отдельности, растениеводства в Республике Молдова, а также сформулированы рекомендации по совершенствованию программ сельскохозяйственного профессионального образования.

Cuvinte-cheie
Agriculture, competences, crop production, education, labor market, sectoral approach,

agricultură, abordare sectorială, competențe, educaţie, producţie vegetală, piaţa muncii,

навыки, образование, растениеводство, рынок труда, секторальный подход, сельское хозяйство