Femeia malefică în opera lui Ion Creangă
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
993 19
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-17 18:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1.09 (622)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2087)
SM ISO690:2012
GÎRLEA, Olesea. Femeia malefică în opera lui Ion Creangă. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2020, nr. 1(56), pp. 143-147. ISSN 1857-0461. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4095130
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 1(56) / 2020 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Femeia malefică în opera lui Ion Creangă

The malefic woman in the work of Ion Creanga

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4095130
CZU: 821.135.1.09

Pag. 143-147

Gîrlea Olesea
 
Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”
 
 
Disponibil în IBN: 11 iunie 2020


Rezumat

The article has as reference the valorization of the elderly woman from Ion Creanga’s stories. I caught the exclusive qualities of the baba (a popular name for older woman): omniscience, omnipresence, her experience, thanks to which she defeats the devil skillfully in any kind of confrontation. Even in the case of episodic appearances, the role of the older woman is major in the chronotope of road and happening. By the way the storyteller Ion Creanga punishes the negative female characters in the stories Soacra cu trei nurori (Mother-in-law with three daughters-in-law) and Povestea porcului (The story of the pig), can be considered a precursor of the horror genre in Romanian literature. From a psychoanalytic perspective, the lack of idealization of Ion Creanga’s characters is quite noticeable, the storyteller introduces us to the persona and the shadow of his characters in a normal, natural way, without detours and digressions. The depreciation and negative qualifications of the older woman have, in certain circumstances, a well-defined target, as in the story of Moș Nichifor Coțcariul. Negative descriptive elements function as skillful strategies in the art of seduction. The maleficent representations of women, in particular elderly women, are more numerous, in contrast to the positive representations. Thus, we find that the negative part of the older woman has its strengths, without which it would not be possible to unravel the contradictions and prohibitions and without which there would be no initiation in the knowledge of the mysteries of life.

Articolul are drept reper valorificarea femeii în etate în poveștile lui Ion Creangă. Am surprins calități exclusiviste ale babei (denumire populară pentru femeia în etate): omnisciența, omniprezența, experiența ei, datorită cărora îl învinge abil pe diavol în orice tip de confruntare. Chiar și în cazul unor apariții episodice, rolul femeii în etate este major în cronotopul drumului și al întâmplării. Prin felul în care Ion Creangă pedepsește personajele feminine negative din poveștile Soacra cu trei nurori și Povestea porcului, poate fi considerat un precursor al genului horror în literatura română. Din perspectivă psihanalitică este observabilă lipsa idealizării personajelor crengiene, povestitorul ne prezintă persona și umbra personajelor sale într-un mod firesc, natural, fără ocolișuri și digresiuni. Deprecierea și calificativele negative ale femeii în etate au, în anumite circumstanțe, un rol bine definit, cum ar fi în povestea Moș Nichifor Coțcariul. Elementele descriptive negative funcționează ca strategii abile în arta seducției. Reprezentările malefice ale femeii, în speță ale femeii în etate, sunt mult mai numeroase, în contrast cu reprezentările pozitive. Constatăm astfel că partea negativă a femeii în etate are atuurile ei, fără de care nu ar fi posibilă dezlegarea contradicțiilor, interdicțiilor și nu ar avea loc inițierea în cunoașterea tainelor vieții.

Cuvinte-cheie
negative, persona, shadow, older woman, malefic, chronotope, initiation,

negativ, persona, umbră, femeia în etate, malefic, cronotop, iniţiere