Utilizarea TIC în predarea limbilor străine la adulți
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1552 103
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-14 08:28
SM ISO690:2012
SÎRGHI, Angela. Utilizarea TIC în predarea limbilor străine la adulți. In: Integrare prin cercetare si inovare.: Științe sociale, Ed. 1, 8-9 noiembrie 2018, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2018, SS, pp. 176-180.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare si inovare.
SS, 2018
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
1, Chișinău, Moldova, 8-9 noiembrie 2018

Utilizarea TIC în predarea limbilor străine la adulți


Pag. 176-180

Sîrghi Angela
 
Institutul de Formare Continuă
 
 
Disponibil în IBN: 26 iunie 2019


Rezumat

Stadiul actual al dezvoltării societății pune în fața sistemului educațional o serie de probleme fundamentale noi, care sunt cauzate de factorii politici, socioeconomici, filozofi și de altă natură. Printre acestea ar trebui să evidențiem necesitatea de a îmbunătăți calitatea și accesibilitatea educației, de a crește mobilitatea academică, integrarea în spațiul științific și educațional, de a crea sisteme educaționale optime din punct de vedere economic, de a îmbunătăți corporatismul universitar și de a consolida legăturile dintre diferite niveluri de educație. Una dintre modalitățile eficiente de a rezolva aceste probleme este informatizarea educației. Îmbunătățirea mijloacelor de comunicare a dus la progrese semnificative în schimbul de informații. Apariția noilor tehnologii informaționale și de comunicare asociate cu dezvoltarea echipamentelor informatice și a rețelelor de telecomunicații a făcut posibilă crearea unui mediu nou informațional și educațional calitativ ca bază pentru dezvoltarea și perfecționarea sistemului educațional. Vorbind de TIC, în unele cazuri, oamenii de știință indică un anumit domeniu de cercetare, în altele un mod particular de abordare a informației. În același timp, analiza literaturii privind problema investigată ne permite să vorbim despre complexul de cunoștințe, căile și mijloacele de lucru cu resursele informaționale și despre resursele tehnice pe care oamenii de știință le-au invocat tehnologiilor, asigurând acumularea, stocarea, clasificarea, producerea și distribuția de informații [1, p.46]. O mulțime de lucrări abordează tema utilizării TIC în predarea limbii engleze [2]. Unii cercetători au remarcat că utilizarea pe scară largă a tehnologiilor identificate poate spori semnificativ eficacitatea metodelor de învățare activă pentru toate formele de organizare a procesului educațional în studiul unei limbi străine, și anume: lecții practice, individuale, în timpul muncii independente. Alți oameni de știință au considerat utilizarea TIC ca mijloc de creștere a motivației, angajamentul față de studiul sistematic al unei limbi străine, care permite obținerea unor rezultate rapide în învățarea limbii străine. Utilizarea TIC în procesul educațional implică complet studenții în mediul lingvistic care contribuie la formarea și dezvoltarea competenței de comunicare, a cărei parte este și competența socioculturală [3]. Potențialul TIC în predarea limbilor străine la adulți. Utilizarea TIC în învățarea unei limbi străine ajută la intensificarea și personalizarea învățării, promovează interesul față de subiect, face posibilă evitarea evaluării subiective. În plus, TIC contribuie la depășirea barierei psihologice a studenților la utilizarea unei limbi străine ca mijloc de comunicare. Trebuie remarcat faptul că TIC reprezintă atât mijloace de furnizare a materialelor, cât și mijloace de control. Noile tehnologii fac posibilă individualizarea procesului de învățare în ritmul și profunzimea cursului. O astfel de abordare diferențiată dă un avantaj pozitiv, deoarece creează condițiile pentru succesul fiecărui student, determinând emoțiile pozitive ale studenților, afectând astfel motivația lor de învățare [4]. Spre deosebire de metodele convenționale, în cazul formelor interactive de predare, studentul devine el însuși figura principală și e deschis spre asimilarea cunoștințelor. Profesorul în această situație acționează ca asistent activ, iar funcția sa principală este organizarea și promovarea procesului de învățare [5, p. 7]. Astfel, următoarele resurse digitale, cu un mare potențial educațional, pot fi utilizate eficient la lecțiile de limbi străine: prezentarea Power Point (PPT), prezentările multimedia, SOFT-uri educaționale, aplicații digitale, tutoriale on-line, resurse educaționale de pe Internet, teste on-line. Programul PowerPoint permite profesorului să creeze materiale de învățare de înaltă calitate pentru sarcini specifice de învățare. Materialele originale de prezentare captează, motivează și direcționează studenții spre un rezultat reușit. Tehnologiile multimedia pot fi folosite în mod eficient la lecțiile de limbi străine pentru implementarea suportului vizual în timpul formării competenței de comunicare. Ca urmare, utilizarea lecției video va permite studenților să obțină rezumate scurte ale cursurilor pentru a-i ajuta să-și reamintească ideile principale, introducere în conceptele-cheie înainte de alte sesiuni de predare, cursuri de scurtă durată de învățare autodirijată, cuprinderea subiectelor dificile în profunzime. Utilizarea SOFT-urilor educaționale și a aplicațiilor digitale are multe avantaje față de metodele tradiționale de predare. Potențialul lor este acela de a permite formarea diferitelor tipuri de activități de vorbire și de a le uni în diferite combinații, pentru a ajuta la înțelegerea fenomenelor lingvistice, pentru a forma abilități lingvistice, a crea situații de comunicare, sporind activitatea cognitivă, motivația și calitatea cunoștințelor. Posibilitatea de a utiliza resursele de Internet este imensă. Internetul oferă o oportunitate unică studenților de a folosi texte autentice, de a asculta și de a comunica cu vorbitori nativi, adică creează un mediu de limbă naturală. Obiectivul principal al învățării unei limbi străine este formarea competenței de comunicare, toate celelalte obiective (educative, pedagogice, în curs de dezvoltare) se realizează în procesul de implementare a obiectivului principal. Participarea studenților la teleconferințe, camere de chat, la care participă studenți din diferite țări ale lumii, este o oportunitate foarte interesantă și utilă pentru noi contacte și practici de conversație reală. În aceste discuții și conversații „libere” nu există numai schimbul de informații cu privire la o anumită problemă, ci familiarizarea cu elementele altei culturi. Testele on-line ne oferă un feedback instant și o evaluare adecvată și obiectivă. Trebuie de menționat că fiecare profesor care aplică TIC în procesul de predare a limbilor străine trebuie să fie conștient de faptul că orice tehnologie educațională trebuie să îndeplinească următoarele cerințe metodologice:  conceptualitate: conceptul științific care include fundamentarea psihologică și sociopedagogică a realizării obiectivelor educaționale;  coerența: prezența tuturor caracteristicilor sistemului (logica procesului, interdependența tuturor părților sale, integritate);  eficiența: asigurarea rezultatelor care să corespundă standardelor educaționale;  flexibilitate: abilitatea variațiilor conținutului de a asigura confortul și libertatea interacțiunii dintre profesor și studenți cu realitatea pedagogică specifică;  dinamica: posibilitatea dezvoltării sau transformării tehnologiei;  reproductibilitatea: posibilitatea utilizării tehnologiei de către alți profesori. Concluzii. Utilizarea TIC are un impact pozitiv asupra calității predării unei limbi străine și contribuie la formarea competenței lingvistice a adulților. Integrarea TIC în procesul de predare a limbilor străine contribuie la organizarea eficientă a procesului de învățare, crește eficiența formării competenței comunicative, oferă o motivație pozitivă în procesul de învățare și activitate cognitivă a cursanților, și tot odată facilitează activarea muncii independente a studenților.