Orchestra de muzică populară „Folclor” ca obiect al studiului etnologic: tradiţie, inovaţie, creaţie şi performanţă culturală
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
943 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 22:11
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.4:786/789:39(478) (1)
Muzică vocală (288)
Antropologie culturală. Ethnografie. Obiceiuri. Tradiții. Datini. Mod de viață. Folclor (2228)
SM ISO690:2012
CHISELIŢĂ, Vasile.  Orchestra de muzică populară „Folclor” ca obiect al studiului etnologic: tradiţie, inovaţie, creaţie şi performanţă culturală. In: Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări, 23-24 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, p. 19. ISBN 978-9975-84-028-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări 2017
Conferința "Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări"
Chișinău, Moldova, 23-24 mai 2017

 

Orchestra de muzică populară „Folclor” ca obiect al studiului etnologic: tradiţie, inovaţie, creaţie şi performanţă culturală

CZU: 784.4:786/789:39(478)

Pag. 19-19

Chiseliţă Vasile
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 3 martie 2018



Teza

Orchestrele populare profesioniste de format mare, standardizate și instituționalizate in perioada postbelică, in contextul transformărilor social-economice radicale, sub hegemonia ideologiei comuniste (pană in anul 1990), dar și a tranziției post-sovietice (după 1991), constituie un obiect interesant, cu perspective epistemologice deosebite, in cadrul cercetărilor etnologice. In Republica Moldova, un subiect relevant il reprezintă activitatea creativă (interpretativă, patrimonială și mediatică) a orchestrei Folclor, axată pe valorificarea moștenirii folclorice din trecut in contextul societății contemporane. Fondat in anul 1967, in cadrul Radio-teledifuziunii Moldovenești, acest colectiv a devenit, de-a lungul a cinci decenii, o instituție a performanței și patrimonializării culturale. Cadrul organizațional instituționalizat, ideologizat și etatizat al vremii, a impus noi principii de preluare, selectare, documentare, interpretare și transmitere a creației orale muzicale autohtone. S-au stabilit noi relații hegemonice intre tradiția orală, pe de o parte, și tradiția scrisă, aulică, academică, pe de alta. S-a accentuat tendința inovării, profesionalizării, standardizării și academizării formelor de preluare, creare/recreare, interpretare și transmitere a tezaurului cultural. Orchestra Folclor reprezintă un simbol al muzicii neo-tradiționale. Repertoriul, partiturile scrise și inregistrările fonogramice realizate au contribuit la procesul transformării moștenirii muzicale orale in patrimoniu construit.