Expression of Stance and Engagement in Spoken Academic Discourse in the Institutional Context
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
262 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-26 10:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
81`42 (61)
Lingvistică. Limbi (5173)
SM ISO690:2012
DROZDOVA, Valerija. Expression of Stance and Engagement in Spoken Academic Discourse in the Institutional Context. In: Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară, 2022, nr. 1(14), pp. 25-41. ISSN 1857-4149.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară
Numărul 1(14) / 2022 / ISSN 1857-4149

Expression of Stance and Engagement in Spoken Academic Discourse in the Institutional Context

CZU: 81`42

Pag. 25-41

Drozdova Valerija
 
Turiba University
 
 
Disponibil în IBN: 13 februarie 2023


Rezumat

The use of English as a medium of instruction in universities to work with international and domestic students in Latvia is a current trend and deserves considerable attention. The present article shows the results of a study of the academic lectures in the institutional context. Theoretical findings include definitions of genre and discourse; description of a lecture as a separate academic genre and peculiarities of spoken academic discourse, including lecturer's self-mention, expression of opinion (stance) and audience engagement. The article presents study of the examples of extracts from the corpus of academic discourse and their descriptive analysis, as well as provides tables of lexico-grammatical features used to express stance and engagement.

Utilizarea limbii engleze ca mijloc de instruire în universități a studenților străini şi au-tohtoni letoni este o tendință actuală și merită o atenție considerabilă. Articolul dat prezintă rezultatele studiului prelegerilor academice în context instituțional, efectuate în limba men-ţionată. Constatările teoretice poartă asupra (1) definițiilor genului și discursului academic, (2) descrierii prelegerii ca gen academic separat și (3) particularităților discursului academic oral, inclusiv auto-mențiunea verbală a lectorului, exprimarea opiniei (poziției) și implicarea publicului în discuţie. Articolul se bazează pe un amplu corpus de discursuri academice, su-puse unei analize descriptive, precum și pe tabele, înglobând unităţi lexico-gramaticale ale limbii engleze, utilizate pentru a exprima poziția și implicarea cuiva.

Cuvinte-cheie
institutional context, tertiary education, English as a medium of instruction, academic lecture genre, characteristic features of spoken academic discourse, stance and audience engagement,

context instituţional, educaţie terceră, engleza ca medium de instruire, genul citire academică, caracteristicele discursului academic oral, implicarea publicului