Ontologia limbajului și semnificațiile ei semiotice și educaționale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
131 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
81:111 (2)
Lingvistică. Limbi (5052)
Metafizică (121)
SM ISO690:2012
CUŞCĂ, Valentin. Ontologia limbajului și semnificațiile ei semiotice și educaționale . In: Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului, Ed. 24, 25 martie 2022, Chişinău. Chişinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2022, Seria 24, Vol.3, pp. 131-139. ISBN 978-9975-46-651-6; 978-9975-46-654-7. DOI: https://doi.org/10.46728/c.v3.25-03-2022.p131-139
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului
Seria 24, Vol.3, 2022
Conferința "Probleme ale științelor socioumanistice și ale modernizării învățământului"
24, Chişinău, Moldova, 25 martie 2022

Ontologia limbajului și semnificațiile ei semiotice și educaționale

Ontology of language and its semiotic and educational meanings

DOI:https://doi.org/10.46728/c.v3.25-03-2022.p131-139
CZU: 81:111

Pag. 131-139

Cuşcă Valentin
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 8 februarie 2023


Rezumat

The ontology of language is related to the relationship between language, thought and reality, and refers to the very genesis and its constituent elements, called linguistic facts. The article starts from a brief review of the theore tical concepts regarding the essence of language: naturalism / realism, structuralism, neopositivism, E. Coșeriu's conception, creationism. Ontologically, the word is a conventional linguistic symbol, which appears historically, by naming the facts, relationships and phenomena of reality. In this context, it has a meaning by reference to something, as a whole (extension) and a meaning, by content (intention). The functions of language are analyzed: denominative (naming), communication and cognitive formative, the correlation between thinking, logic and language, between syntax and linguistic and logical semantics. In conclusion, some aspects are examined, related to the role of language and scientific language in the didactic discourse. Some applied suggestions for improving language education are made.

Cuvinte-cheie
language ontology, linguistic facts, realism, structuralism, meaning, meaning, educational language