Implementarea auxiliarului didactic de istorie locală, asistat de resurse digitale, în clasele VIII-IX și X-XII
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
180 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-25 16:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.5.091.214(073):908 (1)
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (2016)
Monografii regionale. Studiul unei localități (84)
SM ISO690:2012
ILAŞCU, Iurie. Implementarea auxiliarului didactic de istorie locală, asistat de resurse digitale, în clasele VIII-IX și X-XII . In: Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului, Ed. 24, 25 martie 2022, Chişinău. Chişinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2022, Seria 24, Vol.2, pp. 215-221. ISBN 978-9975-46-651-6; 978-9975-46-653-0. DOI: https://doi.org/10.46728/c.v2.25-03-2022.p215-221
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme ale științelor socioumanistice și modernizării învățământului
Seria 24, Vol.2, 2022
Conferința "Probleme ale științelor socioumanistice și ale modernizării învățământului"
24, Chişinău, Moldova, 25 martie 2022

Implementarea auxiliarului didactic de istorie locală, asistat de resurse digitale, în clasele VIII-IX și X-XII

The implementation of the auxiliary teaching of local history assisted by digital resources for grades VIII-IX and XXII

DOI:https://doi.org/10.46728/c.v2.25-03-2022.p215-221
CZU: 373.5.091.214(073):908

Pag. 215-221

Ilaşcu Iurie
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 8 februarie 2023


Rezumat

The communication addresses various methodological aspects related to the implementation of the local history teaching assistant, assisted by digital resources, in grades VIII-IX and X-XII. The conceptual landmarks of the history teaching assistant have been established. the identification in the given place of the archeological vestiges, the discovery and conservation of the ethnographic materials from the village, the elucidation of the specifics of the economic development, the research of the ecological situation, etc.The most common concepts in the life of a village are: the hearth of the village, the deeds of sale-purchase or transfer of land, legal disputes over property or inheritance, the etymology of the names of the villagers listed in the first documents, the origin of toponyms, hydronyms, ethnonyms areas adjacent to it, etc., as indispensable parts of the cultural heritage

Cuvinte-cheie
Teaching auxiliary, Transdisciplinary, ethnographic materials, archeological vestiges, origin of toponyms, hydronyms, ethnonyms