Portofoliu grafic: studiu tehnic
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
168 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
76.071.1 (16)
Arte grafice. Grafică (131)
SM ISO690:2012
PASCU, Iulia Maria, POPESCU, Polixenia Georgeta. Portofoliu grafic: studiu tehnic. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 5, 22 februarie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 5, pp. 84-85. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 5, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine"
5, Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Portofoliu grafic: studiu tehnic

CZU: 76.071.1

Pag. 84-85

Pascu Iulia Maria, Popescu Polixenia Georgeta
 
Muzeul Național Brukenthal
 
 
Disponibil în IBN: 6 februarie 2023


Rezumat

Prezentarea ilustrează un studiu tehnic al lucrărilor de grafică ale lui Ludwig Hesshaimer în care acesta prezintă ororile războiului. Portofoliul grafic (Nr. Inv. XV-1120/1139) examinat aparține Muzeului Naţional Bru-kenthal şi este format din două pagini de titlu, patru foi de text ilustrate şi datate şi cincisprezece gravuri numerotate şi semnate de către artist. În ca-drul studiului a fost analizată tehnica artistică a celor 15 gravuri care consti-tuie mapa „Războiul Mondial, un dans de moarte”. Pentru identificarea teh-nicii artistice de realizare a gravurilor, acestea au fost supuse şi studiului prin microscopie optică. Aspectele microscopice care au evidențiat detalii ce constituie argumente au fost folosite cu precădere. Studiul prin micro-scopie optică a permis evidențierea detaliilor de tehnică artistică, vizualiza-rea detaliilor structurale ale suportului papetar şi evaluarea stării de conser-vare. Este important pentru practica de restaurare deoarece acestea, corect evaluate, pot fi utile pentru alegerea unor intervenții adecvate şi specifice. Mapa de gravuri intitulată „Războiul mondial. Dansul morții; O poezie în gravure” de Ludwig Hesshaimer este extraordinar de complexă şi încărcată cu simboluri. Reprezentativ este motivul dansului macabru, specific percep-ției tradiționale a războiului în conștiința populară săsească, dar și în folclo-rul muzical militar german din acea vreme, în special al celui care circula printre trupele din Flandra. Deși artistul a dezvăluit imagini care denotă fri-ca, oroarea şi distrugerea, care aduc în atenție, ca pe un memento, suferința umană provocată de urmărirea implacabilă, adesea chiar irațională, a obiec-tivelor politico-militare a statelor implicate, Hesshaimer profund religios, respinge eroizarea morții, falsitatea discursului oficial despre Marele Răz-boi. Credința în nemurirea sufletului şi în posibilitatea Morții de a atinge doar învelișul corporal al celor torturați consolează psihicul artistului. As-pectul cu privire la totalitatea procedeelor artistice de tipar se prezintă la fel de complex, Ludwig Hesshaimer recurgând la xilogravură, acvaforte, mani-era vernisului moale, pointe séche, dăltiță, fotocalcografie, acvatinta, mezzotinta pentru crearea acestui fond de lucrări de artă.