Creația pictoriței Tatiana Frunză
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
192 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-06 22:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.071.1(478)(092) (33)
Pictură (405)
SM ISO690:2012
GOBJILA, Ana. Creația pictoriței Tatiana Frunză. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 5, 22 februarie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 5, pp. 49-50. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 5, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine"
5, Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Creația pictoriței Tatiana Frunză

CZU: 75.071.1(478)(092)

Pag. 49-50

Gobjila Ana
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 6 februarie 2023


Rezumat

Cercetarea cuprinde analiza creației Tatianei Frunză pornind de la adevărul că avem în vizor o pictoriță, pasiunea căreia este de a transpune pe pânză magia culorilor. Artista își face studiile la Școala de Arte Plastice pentru copii „A. Sciusev” din Chișinău și la Colegiul de Arte „A. Plămă-deală”. Dorind să rămână pe aceiași filieră artistică, își continuă studiile între anii 1993 și 2000 la Academia de Teatru Muzică și Arte Plastice, Fa-cultatea Pictură, clasa profesorului Ion Serbinov. Pentru a perfecționa abili-tățile dobândite în timpul studiilor universitare, în paralel frecventează ate-lierul pictorului Dimitrie Peicev. Unul dintre genurile preferate ale artistei este peisajul. Tatiana Frun-ză este mereu în căutarea armoniei, în descoperirea aromelor fie din peisajul rural: „Un stejar bătrân”, „Sub stejar”, „Seara de iarnă”, „Înainte de apus”, „Biserica din Cimișlia” ș.a., fie cel urban: „Casa lui Herţa”, „Sinagogă. Chişinău”, „Sinagoga veche”, „Zi însorită (spitalul vechi lângă fabrica Bu-curia)”, „Casa pe colţ str. Bucureşti, str. S. Lazo”, „Sala cu Orgă” ș.a. Un loc aparte în creația pictoriței îl ocupă natura statică, în mare parte compusădin buchete de flori în interior: „Buchet de sărbătoare”, „Trandafiri”, „Bu-chet de crini” ș.a. Coloritul inconfundabil din operele artistei surprinde prin discreția cromatică, armonia culorilor, lirismul suprafețelor vibrante datorită unui procedeu propriu utilizat de autoare. Creațiile sunt surprinzătoare ca efect vizual, de un colorit viu, expresiv, dar, totodată, și sensibil. Modul de orga-nizare a tonului, divizarea luminilor pe suprafață, nuanțarea rafinată a culo-rilor, discreția cromatică, limbajul esențializat – toate sunt caracteristici ale lucrărilor Tatianei Frunză. Câmpul plastic al picturilor e cuprins de contras-te, acorduri, pulsări ritmice. Întreaga creație a Tatianei Frunză reprezintă un original exemplu de interpretare a naturii, trecut prin suflet și structurat într-o manieră particulară.