Discursuri cinematografice la modul atitudinal
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
315 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.44.071.1 (27)
Divertisment. Jocuri. Sport (1716)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Discursuri cinematografice la modul atitudinal. In: CULTURA ȘI ARTA: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 1, 9 decembrie 2022, Chişinău. Chişinău: 2022, p. 7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
CULTURA ȘI ARTA: cercetare, valorificare, promovare 2022
Conferința "Cultura și arta: cercetare, valorificare, promovare"
1, Chişinău, Moldova, 9 decembrie 2022

Discursuri cinematografice la modul atitudinal

Cinematographic discourses in the attitudinal mode

CZU: 791.44.071.1

Pag. 7-7

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 4 ianuarie 2023


Rezumat

Din vastul diapazon tematic al celor patruzeci de filme ale cineastului Vlad Druc se evidențiază o serie de filme, în care sunt abordate diverse probleme ale societății noastre. În timp ce au fost lansate câteva sute de filme-elogii dedicate acelei magistrale a secolului, regizorul Vlad Druc a cutezat să abordeze în filmul său Magistrala Baical-Amur o serie de probleme de ordin existențial, spiritual și psihologic. În filmul Renașterea sunt investigate mai multe probleme, ce apar la evitarea stereotipurilor în timpul trecerii la o formă nouă de organizare a muncii într-un colectiv afirmat deja. Probleme ale omului muncii, venit în oraș de la țară, au fost elucidate în filmul O zi și o viață. Și încercarea inocentă a tineretului de a trece de la o formă stereotipică de odihnă (terenul de dansuri) la alta mai modernă (discoteca), a provocat multiple probleme, fiind investigate în filmul Astăzi seara. Probleme cu grave valențe morale, etice, psihologice sunt abordate în filmele Eu vă aștept despre destinul copiilor, care suferă din cauza părinților alcoolici și Copilul tău dedicat ,,mamelor”, care își abandonează propriii copii. Epoca democrației a permis cineaștilor să investigheze și unele teme tabu, precum prostituția – filmul Goliciune. În lungmetrajele Alternanțe și Frontiere din dilogia Quo vadis, populi? cineastul Vlad Druc vorbește lumii în formule concludente despre umilele, dureroasele și sângeroasele corelații dictator-popor-forță, despre frontierele, ce străpung mereu sufletul și inima neamului nostru. Valențele eseistice, substanța reflexivă, particularități distinctive ale creației regizorului Vlad Druc, invocă la meditații, la conceperea unor soluții reale pentru problemele abordate în filmele respective. Toate aceste discursuri cinematografice denotă profunda atitudine civică, un evident mod atitudinal și o îngrijorare a cineastului Vlad Druc față de problemele societății noastre, transpunându-le cu măiestrie în limbaj cinematografic.

Cuvinte-cheie
Vlad Druc, diapazon tematic, limbaj cinematografic, film-elogiu, discurs cinematografic