Istorismul în predarea elementelor de teorie a probabilităților în clasele liceale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
197 1
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-01 16:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
519.21(072.32) (1)
Probabilitate. Statistică matematică (80)
SM ISO690:2012
GUȘAN, Veronica. Istorismul în predarea elementelor de teorie a probabilităților în clasele liceale. In: Interuniversitaria, Ed. 18, 15 aprilie 2022, Bălți. Bălți, Republica Moldova: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2022, Ediția 18, Vol.2, pp. 62-66. ISBN 978-9975-50-287-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Interuniversitaria
Ediția 18, Vol.2, 2022
Conferința "Interuniversitaria"
18, Bălți, Moldova, 15 aprilie 2022

Istorismul în predarea elementelor de teorie a probabilităților în clasele liceale

CZU: 519.21(072.32)

Pag. 62-66

Gușan Veronica
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
 
Disponibil în IBN: 30 noiembrie 2022


Rezumat

This article attempts to substantiate the need to study the elements of proba-bility theory in school, to explain what a probabilistic style of thinking entails and to argue the impact of historicism in teaching the elements of probability. It presents a brief history of the development of the theory of probability. Also here are presented the famous problems of the Chevalier de Méré, the solution of which gave rise to the theory of probability. These problems are accompanied by de Méré's reasoning and, then, the correct solution. This is followed by a small analysis of the national curriculum and textbooks on the subject. Finally, it points out some of the benefits that can bring discussions between teacher and students about the elements of the history of mathematics.

Cuvinte-cheie
probability theory, probabilistic style of thinking, history of probability, teaching probability in high-school.