Judecata de Apoi în iconografie. Studii de caz
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
350 28
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-30 13:30
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
7.046.3 (24)
Subiectele reprezentării artistice. Iconografie. Iconologie (96)
SM ISO690:2012
MUNTEAN, Marcel Gheorghe. Judecata de Apoi în iconografie. Studii de caz. In: Arta , 2022, nr. 1(AV), pp. 15-22. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-1.02
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Judecata de Apoi în iconografie. Studii de caz

The Last Judgment in iconography. Case studies

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-1.02
CZU: 7.046.3

Pag. 15-22

Muntean Marcel Gheorghe
 
Universitatea „Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca
 
 
Disponibil în IBN: 4 septembrie 2022


Rezumat

Acest studiu propune o cercetare iconografică referitoare la tema Judecăţii de Apoi, începând din veacurile al V-lea şi al VI-lea şi până în cel de-al XIV-lea secol atunci când structura compoziţională a fost deja elaborată. Aceste prime scene corespund unei viziuni simbolice cu caracter şi perspectivă eshatologică. Elementele de teologie propuse dovedesc faptul că, scena iconografică are o bază scripturistică necesară şi inclusă în tipologia ei tematică. Studiile de caz supuse analizei provin, atât din spaţiul răsăritean, cât şi din cel apusean, ele fiind o mărturie asupra faptului că anumite detalii iconografice au fost preluate până la făurirea unei structuri compoziţionale complexe. Exemplele propuse atenţiei au fost executate în tehnici diferite, acestea provin din secole şi spaţii geografice distincte. Printre ele reţinem: mozaicuri, reliefuri, fresce, manuscrise ilustrate, icoane. Au fost prezentate miniatura de la Paris şi cea de la Brithis Library Londra, mozaicul de la Torcello şi icoana de la Sinai. Scena Judecăţii cuprinde scenele şi registrele semnificative, ca de exemplu: Iisus în mandorlă, scena Deisisului şi Apostolii, tronul Etimasiei, râul de foc, drepţii şi păcătoşii, figurarea raiului şi a iadului, alături de cântarirea sufletelor

The present study proposes a research on the iconography of the Last Judgment, starting from the 5th and 6th centuries up to the 14th century, when the compositional structure had already been established. These early scenes correspond to a symbolic vision whose character and perspective are both eschatological. The theological elements set forth demonstrate the fact that the iconographic scenes have a biblical foundation that is both necessary and included in their thematic typology. We have analyzed case studies both from Eastern Europe and from the West; they testify to the fact that certain iconographic details had been embraced until a complex compositional structure was shaped. The proposed examples have been executed in different techniques, throughout different eras, and across different geographical areas. Among these techniques, we note mosaics, bas-reliefs, frescoes, illustrated manuscripts, and icons. Our case studies include the miniature from Paris and the one from the British Library in London, as well as the mosaic from Torcello and the icon from Sinai. The depictions of the Judgment contain significant scenes and registries, such as: Jesus in the Almond Tree, the scene of the Deisis and the Twelve Apostles, the throne of Etimasia, the river of fire, the righteous and the sinners, Heaven and Hell, as well as the weighing of souls.

Cuvinte-cheie
Judecata de Apoi, mozaic, basorelief, frescă, miniaturi, icoană,

Last Judgment, mosaic, bás-relief, fresco, illuminated manuscript, icon