Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
357 9 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-23 12:14 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
398+615.89 (1) |
Folclor propriu-zis (748) |
Fizioterapie. Terapie fizică. Radioterapie. Alte tratamente terapeutice non-medicamentoase (299) |
SM ISO690:2012 ARAPU, Valentin. Coruperea și înfruntarea Ciumei în folclor: credințe, superstiții și practici magice (aspecte etnoculturale). In: Revista de Etnologie şi Culturologie, 2022, nr. 31, pp. 5-11. ISSN 1857-2049. DOI: https://doi.org/10.52603/rec.2022.31.01 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Etnologie şi Culturologie | |||||||
Numărul 31 / 2022 / ISSN 1857-2049 /ISSNe 2537-6152 | |||||||
|
|||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/rec.2022.31.01 | |||||||
CZU: 398+615.89 | |||||||
Pag. 5-11 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
În folclorul românesc Ciuma personificată are imaginea unei creaturi malefice care devorează cu nemiluita oamenii, mâncându-i la propriu. Chipul demonic al molimei, cu înfățișarea sa scheletică în arta iconografică, vine să alimenteze fobiile oamenilor, înspăimântați de armele fatale ale molimei: sabia, coasa sau secera. În sursele folclorice persistă două percepții diametral opuse ale impactului Ciumei asupra vieții oamenilor. Conform primei, Ciuma este necruțătoare și devastatoare, omorându-i pe oameni în pofida încercărilor lor de a o corupe prin daruri generoase. Cea de-a doua percepție oferă totuși o rază de speranță oamenilor prin aplicarea unor remedii ale medicinei magice și prin înfruntarea molimei în baza unor acțiuni ingenioase, întreprinse de oameni simpli și extrem de descurcăreți. Și dacă în cazul primei percepții predomină o stare de spirit marcată de fatalism și disperare, atunci în cazul celei de-a doua, perspectivele înfruntării Ciumei sunt optimiste și dătătoare de viață. Cvasi importante în sursele folclorice sunt dialogurile eroilor centrali cu Ciuma din care ies la iveală atât fobiile, cât și multiple prejudecăți și superstiții ale oamenilor. Totuși, Ciuma este păcălită de un cioban care cunoaște câteva măsuri sanitare eficiente de eradicare a bolii. La fel de eficientă se dovedește a fi metoda eroinei din legenda „Soarele și Rândunica”, când Ciuma a crăpat la propriu de cantitatea enormă de lapte pe care l-a băut. |
|||||||
Cuvinte-cheie ciuma, folclor, medicina magică, credinţe, superstiții., чума, фольклор, магическая медицина, верования, суеверия, plague, folklore, magic medicine, beliefs, superstitions |
|||||||
|