Elegia cinematografică: valorificarea constelației de paradigme ancestale ale neamului
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
262 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.44.071.1 (26)
Divertisment. Jocuri. Sport (1702)
SM ISO690:2012
PLAMADEALA, Ana-Maria. Elegia cinematografică: valorificarea constelației de paradigme ancestale ale neamului. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 14, 30-31 mai 2022, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2022, Ediția 14, p. 30. ISBN 978-9975-84-158-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 14, 2022
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
14, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2022

Elegia cinematografică: valorificarea constelației de paradigme ancestale ale neamului

CZU: 791.44.071.1

Pag. 30-30

Plamadeala Ana-Maria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 20 iulie 2022


Rezumat

Actualul demers filmologic scoate în evidența una dintre cele mai relevante configurații genuistice inedite ale filmului autohton - elegiа cinematografică. Ad ovo se semnalează fenomenul validității acestei structuri în ambele ipostaze: celei genuistice și celei de categorie estetică. Se remarcă faptul că, deși elegia este impulsionată de „renașterea etnică”, care a cuprins tot spațiul ex-sovietic în anii ’60, numai în filmul moldovenesc s-a manifestat lărgirea ariei cronologice, ce a condus la îmbrățișarea, spre deosebire de alte cinematografii naționale, trecutului istoric cu actualitatea imediată. Autorul întreprinde un excurs preventiv în contextul artelor adiacente ale perioadei, descoperind prezența spiritului elegic în creația Ion Druță, Vasile Vasilache, Grigore Vieru, Mihail Grecu în calitate de metastarea ancestrală a eroului nostalgic. Ceea ce ține de contribuția celei de a șaptea artă la valorificarea arhetipurilor culturale, autorul, luând în vizor mostrele reprezentative „Spovedaniile lui Cristian Luca” și „Ultima lună de toamna”, ce demonstrează prin operarea cu exegeza multidimensională, consonanța ambelor ipostaze ale discursului la intersecția contemplativității globale cu frenezia confesională a trăirilor spiritului și a sufletului. În concluzie se adeveresc virtuțile protagoniștilor filmelor, care prin înțelepciunea și generozitatea umană răstoarnă sensurile ecuației „vechi-nou” în favoarea primii entități. Se subliniază aportul elegiei la îmbogățirea limbajului cinematografic prin dezmărginirea timpului și spațiului celei de a șaptea arte, dar și crearea unei atmosfere de o tensiune emotivă nemaiîntâlnită prin sensibilizarea spectatorului de alegoriile naturii și a muzicii de evidentă filiație cathartică.