Oferta suplimentară a muzeului pentru publicul vizitator
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
288 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-17 21:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.1(478-25) (1)
Muzee. Expoziții permanente (505)
SM ISO690:2012
PLOŞNIŢĂ, Elena. Oferta suplimentară a muzeului pentru publicul vizitator. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. : Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 26, 20-21 octombrie 2016, Chisinau. Chişinău: Casa Editorial-Poligrafică „Bons Offices”, 2016, Ediția 26, pp. 82-83. ISBN 978-9975-87-139-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 26, 2016
Conferința "Conferința științifică a Muzeului Național de Istorie a Moldovei."
26, Chisinau, Moldova, 20-21 octombrie 2016

Oferta suplimentară a muzeului pentru publicul vizitator

CZU: 069.1(478-25)

Pag. 82-83

Ploşniţă Elena
 
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 28 iunie 2022


Rezumat

Studiul de față este o refl ectare teoretică asupra a ceea ce semnifi că fenomenul servicii și produse culturale suplimentare propuse de instituția muzeală pentru vizitatori. Am ales pentru analiza acestei categorii de servicii Muzeul Național de Istorie a Moldovei, din motivul că este unul dintre muzeele Chișinăului cu cel mai mare număr de vizitatori, că benefi ciază de anumiți factori favorizanți, cum ar fi : valoarea deosebită a patrimoniului muzeal, plasare în centrul capitalei, diversitatea produselor culturale propuse publicului, varietatea programelor educaționale. Este un așezământ muzeal cu o anumită experiență și realizări în ceea ce privește crearea și distribuirea ofertei suplimentare publicului muzeal. Oferta suplimentară a generat întotdeauna reacții pro și contra. Unii văd în această ofertă doar distracție, alții vorbesc despre faptul că muzeul contemporan este o instituție atât educativă, cât și distractivă. Un lucru este evident – muzeul contemporan funcționează pentru public și unul din obiectivele sale este satisfacerea cerințelor și doleanțelor acestui public. El oferă vizitatorilor diverse produse specifi ce care includ servicii de cercetare, servicii educaționale, servicii expoziționale, servicii de documentare, conservare, restaurare, expertizare etc. Toate serviciile oferite de instituția muzeală pot fi grupate în: oferta de bază, oferta complementară și oferta suplimentară. În cele ce urmează vom analiza oferta suplimentară (toate categoriile de servicii și produse care sunt grupate în această ofertă, cu excepția ghidajului și a serviciilor de informare) pentru că anume ea stârnește cele mai mari discuții în lumea muzeală a Moldovei și în același timp este tot mai mult solicitată de publicul muzeal. Este cunoscut faptul că vizitatorul de astăzi în afară de serviciile specifi ce oferite de instituția muzeală, dorește în timpul vizitei mai mult confort, mai multă comunicare, contact uman, servicii de divertisment, agrement, alimentație și servicii comerciale. Serviciile comerciale fac parte din oferta suplimentară pe care un muzeu o propune publicului. În categoria de servicii comerciale putem include: - magazinul muzeal cu produse culturale; - cafeneaua sau restaurantul muzeului; - expoziții cu vânzare, cu scop caritabil; - organizarea unor manifestări particulare pentru anumite instituții și persoane private; - închirierea temporară a spațiilor muzeale etc. Cercetările de marketing efectuate în Muzeul Național de Istorie a Moldovei au demonstrat că nu toate produsele muzeale din oferta suplimentară oferite publicului sunt solicitate și cumpărate. Este necesar ca muzeul să formeze cererea de cumpărare a publicului sau, altfel spus, muzeul trebuie să acorde o atenție deosebită procesului de formare a produsului cultural, adică a ofertei și a cererii. Muzeul poate infl uența acest proces doar în cazul când are o strategie bine elaborată privind elaborarea produsului muzeal, necesitatea lui pe piața culturală și promovarea produsului.