Evoluția filmului documentar, dedicat interpreților de muzică populară
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
347 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-12 03:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.229.2:784.071.2 (2)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
Muzică vocală (287)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Evoluția filmului documentar, dedicat interpreților de muzică populară. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2022, pp. 89-92. ISBN 978-9975-84-176-4. DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2022.17
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022

Evoluția filmului documentar, dedicat interpreților de muzică populară

The evolution of the documentary film, dedicated to popular music performers

DOI:https://doi.org/10.55383/iadc2022.17
CZU: 791.229.2:784.071.2

Pag. 89-92

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 13 mai 2022


Rezumat

Cântecele noastre populare, venite de peste secole, exprimă şi astăzi cel mai profund sufletul lumii interioare a omului, trăirile lui sentimentale în mijlocul lumii, legăturile cu oamenii dragi, cu plaiul natal, cu societatea. Aceste piese muzicale, foarte diverse din perspectiva melodică şi a fondului ideatic, formează un complex fenomen sociocultural, care i-a interesat pe oameni de ştiinţă, de artă şi cultură. Încă în anii ’50, la începuturile cinematografiei noastre, revistele cinematografice de actualităţi includeau deja şi subiecte despre unii interpreţi de muzică populară, precum Tamara Ceban, Maria Bieşu, Gheorghe Eşanu şi despre unii cântăreţi amatori. De atunci creaţia interpreţilor de muzică populară s-a aflat la baza mai multor filme documentare, realizate la studioul „Moldova-Film” de către cineaştii: Emil Loteanu („Frescă pe alb”, „Ecoul văii fierbinţi”), Andrei Buruiană („Nicolae Sulac”, „Cântecele noastre”), Anatol Codru („Tălăncuţa”), Ana Iuriev („Fluieraş”), Iacob Burghiu („Surorile”), Vlad Druc („Ploi de dor”, „Vai, sărmana turturică”), Ştefan Bulicanu („Aşa-i viaţa omului”) ş.a. Vom încerca să elucidăm specificul estetico-artistic şi rolul filmului documentar în păstrarea şi valorificarea patrimoniului spiritual al poporului.

Our folk songs, coming from over centuries, still today express the deepest soul of the man’s inner world, his sentimental experiences in the middle of the world, the connections with loved ones, with his native land, with society. These musical pieces, very diverse from the melodic perspective and the ideational background, form a complex socio-cultural phenomenon, which has interested scientists, men of art and culture. Back in the 1950s, at the beginnings of our cinema, current affairs topical cinematographic magazines already included subjects about some folk music performers, such as Tamara Ceban, Maria Bieşu, Gheorghe Eşanu and some amateur singers. Since then, the creation of folk music performers has been the basis of several documentary films, made at the “MoldovaFilm” studio by the filmmakers: Emil Loteanu (“Fresco pe alb”, “Ecoul văii fierbinţi”), Andrei Buruiană (“Nicolae Sulac”, “Cantecele noastre”), Anatol Codru (“Tălăncuţa”), Ana Iuriev (“Fluieras”), Iacob Burghiu (“Surorile”), Vlad Druc (“Ploi de dor”, “Vai, sarmana turturica”), Ştefan Bulicanu (“Asa-i viata omului”) etc. We will try to elucidate the aesthetic-artistic specifics and the role of the documentary film in the preservation and valorization of the spiritual heritage of the people.

Cuvinte-cheie
muzică populară, film documentar muzical, regizor, interpret, limbaj cinematografic,

folk music, musical documentary film, director, performer, cinematographic language