Pouvoir politique et langage publicitaire
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
908 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-22 17:05
SM ISO690:2012
BORDIAN, Svetlana. Pouvoir politique et langage publicitaire. In: La Francopolyphonie, 2010, nr. 5, pp. 110-117. ISSN 1857-1883.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
La Francopolyphonie
Numărul 5 / 2010 / ISSN 1857-1883

Pouvoir politique et langage publicitaire

Pag. 110-117

Bordian Svetlana
 
Free International University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 11 decembrie 2013


Rezumat

Political power is exercised by different economic, ideologic, legal, and military means which are interrelated. It plays a key role in social life regulation and functionning and represents an elite’s capacity to impose its will to organize and lead a society. Political power can use advertising to influence the masses, which is natural and evident, when it comes to political advertising that lacks a political substance and only disseminates a message about a benefit which could be gained when voting a candidate or a political party. Althought paradoxal, commercial advertising has a greater ideological potential and contains political implications. At the same time, due to its legitimate theoretic role, it is not an ideology of a political system. The attempt to consider it as a partisan communication of a liberal capitalist system aiming at its preservation is condemned as it derives from an obsolete Marxist sociology. Critics of contemporary advertising from the above mentioned perspective form a speech of disproof from humanitary and moral positions which are more accentuated and are the basis of an anti-advertising movement. Commercial advertising would not have any relation to politics, if the language it uses had evoluated in a way to cross out of its messages the referent from the real world. Thus, through promoting symbols and values, it participates in building both conscience and reality, and offer the opportunity to treat an ideologic potential which advertising might contain. This is a moment that raise scepticism with regard to its innocence.

Puterea politică se exercită prin diferite mijloace economice, ideologice, juridice, militare etc., care se află într-o legătură de interdependenţă. Ea are un rol determinant în reglarea şi funcţionarea vieţii sociale, fiind capacitatea unei elite de a-şi impune voinţa în organizarea şi conducerea societăţii. Publicitatea poate fi folosită de puterea politică ca mijloc de influenţare a maselor, lucru firesc şi evident în cazul publicităţii politice, dar care este lipsită de substanţa politică, difuzînd doar un mesaj despre beneficiul pe care-l putem avea atunci cînd votăm pentru un candidat sau un partid anume. Paradoxal, dar publicitatea comercială are un potenţial ideologic mai mare şi poate conţine implicaţii politice. Totodată, prin rolul ei legitimat teoretic, ea nu este o ideologie a sistemului politic. Încercarea de a o socoti drept o comunicare partizană a sistemului capitalist liberal în scopul prezervării acestuia, este condamnată, ca derivând de pe poziţiile sociologiei marxiste perimate. Criticile aduse publicităţii contemporane prin această viziune, se contopesc într-un discurs de contestare de pe poziţii umanitare, morale, care sunt mai accentuate şi stau la baza mişcării antipublicitare. Publicitatea comercială nu ar fi avut nici o tangenţă cu politicul, dacă limbajul pe care ea îl foloseşte n-ar fi evoluat în măsura în care a ajuns să suprime din mesajele sale referentul real din lumea obiectelor. În aşa fel, prin propagare de simboluri şi valori ea participă la construirea conştiinţei, dar şi a realităţii, oferind prilejul de a vorbi despre un potenţial ideologic pe care l-ar conţine. Moment, care alimentează o doză de scepticism vis-à-vis de inocenţa-i atribuită.

Cuvinte-cheie
Advertising, trade mark, advertising language, communication system, political power, manipulation,

economic communication, mass communication