Problema dezvoltării capacităților artistice ale copiilor de vârstă mică
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
346 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-06 19:01
SM ISO690:2012
REABOI, Natalia. Problema dezvoltării capacităților artistice ale copiilor de vârstă mică. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 19-21 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura USEFS, 2019, Ediția 4, pp. 105-107. ISBN 978-9975-131-76-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția 4, 2019
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 19-21 septembrie 2019

Problema dezvoltării capacităților artistice ale copiilor de vârstă mică

The problem of the young children artistic capacity development


Pag. 105-107

Reaboi Natalia
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2021


Rezumat

Actualitatea. Studierea problematicii a constat în acordarea unei atenții deosebite dezvoltării capacităților artistice în cadrul procesului de antrenament al sportivelor la etapa incipientă în gimnastica ritmică. Procesul de dezvoltare a capacităților și aptitudinilor artistice se formează în și prin procesul de asimilare și aplicare a cunoștințelor, implicând participarea tuturor caracteristicilor și funcțiilor psihice–senzoriale și motrice, fapt pentru care este absolut necesară corelația conținuturilor cu aceste scopuri formative. Aceasta contribuie la educarea virtuozității, eleganței, creativității, esteticului, plasticității și expresivității mișcărilor, combinate, totodată, cu ritmul și mesajul emoțional–motrice, toate exprimate în baza perceperii mijloacelor de expresivitate ale compozițiilor gimnasticii ritmice.
Capacitatea de a reda emoția nu înseamnă doar expresivitate, dar un adevărat artistism. Artistismul mișcării se evidențiază în lucruri mărunte: ținută corectă și armonioasă, întoarcere frumoasă a capului, capacitatea de a lua o poziție corectă și accentuată a corpului, a picioarelor, a mâinilor și fixarea poziției de echilibru; capacitatea de execuție amplă a mișcărilor plastice și estetice realizate fără rețineri, cu amplitudine maximă, demonstrarea desprinderii de la sol, a zborului și plutirea în aer în timpul săriturilor, executarea mișcărilor de măiestrie artistică într-un spațiu.
Metodologia de cercetare. În cadrul experimentului pedagogic organizat cu copiii de vârstă mică, ne-am propus să valorificăm dezvoltarea capacității artistice, prin intermediul mișcărilor artistico-motrice, ce vor ajută la înțelegerea corectă a frumuseții și expresivității mișcării și, totodată, vor asigura posibilitatea de a înțelege conținutul muzicii și transmiterea lui în mișcare. Cercetările au fost aplicate în procesul de instruire și antrenament în anul 2019 cu un efectiv de 28 sportive ale Școlii Sportive a Rezervelor Olimpice din municipiul Chișinău.
Rezultate și concluzii. Rezultatele experimentale pun în evidență faptul că indicii capacităților artistice, obținuți de gimnastele grupei experimentale de 6-7 ani, reprezintă activitatea incipientă de dezvoltare a artistismului, proiectată și realizată semnificativ prin reprezentarea și crearea valorilor grației la nivelul formării capacităților artistice, prin dezvoltarea mobilității articulare (t=5,61–6,25, P<0,01–0,001), a manierei integratoare a execuției artistice a exercițiilor coregrafice (t=4,57–6,34, P<0,01–0,001), a capacităților de forță și de viteză ale valorilor competențelor psihomotrice (P<0,01–0,001), inclusiv a comportamentului afectiv–atitudinal.



Actuality . The study of the issue found that special attention was paid to the development of artistic capacities in the training process of athletes at the early stages of rhythmic gymnastics. The process of developing artistic capacities and skills is formed in and through the process of assimilation and application of knowledge, involving the participation of all psycho -sensory and motor features and functions, , which is why it is absolutely necessary to correlate the contents with these formative goals. It contributes to the education of virtuosity, elegance, creativity, aesthetics, plasticity and expressiveness of movements, combined with the rhythm and the emotional-motor message, all expressed on the basis of perceiving the means of expressiveness of the rhythmic gymnastics compositions.
The ability to reproduce emotion does not mean expressiveness, as the expression of emotions acquired in a beautiful plastic form, but a true artistry. The artistry of the movement is emphasized in small things: correct and harmonious posture, beautiful head turning, the ability to receive a correct and accentuated position of the body, legs, hands and fixation of the equilibrium position; the ample performance of plastic and aesthetic movements made without any holds, with maximum amplitude, the demonstration of the detachment from the ground, the flight and the floating in the air during jumping, the execution of artistry movements in a space.
Methodology of research. In the pedagogical experiment organized with the younger children, we intended to capitalize the development of artistic capacity through artistic and motor movements, which will help to understand correctly the beauty and expressiveness of the movement, and to ensure the possibility of understanding the content of the music and transmitting during the movement. The researches were applied in the teaching and training process in 2019 with a staff of 28 sportswomen from the Sports School of Olympic Reserves, Chisinau.
Results and conclusions. The experimental results highlight the fact that the artistic capacities indices, obtained by the female gymnasts of the experimental group aged 6-7 years, represent the incipient activity of the artistic development, which was designed and realized significantly by representing and creating the values of grace at the level of artistic capacity formation, (t = 5.61-6.25, P <0.01-0.001), integrating the artistic execution of the choreographic exercises (t = 4.57-6.34, P <0.01-0.001), the capacities of force, speed of values of psychomotor skills (P <0,01-0,001), including emotional-attitudinal behavior.
 



Cuvinte-cheie
gimnastică ritmică, capacități artistice, etapă incipientă de pregătire sportivă, proces de antrenament, expresivitate a mișcărilor,

rhythmic gymnastics, artistic capacities, the early stage of sports training, the training process, the expressiveness of the movements