Principiul invariabil al filosofiei lui Friedrich Nietzsche – dragostea entuziastă de viață
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
257 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-06 12:15
SM ISO690:2012
MOISEI, Mihail. Principiul invariabil al filosofiei lui Friedrich Nietzsche – dragostea entuziastă de viață. In: Culegere de rezumate științifice ale studenților, rezidenților și tinerilor cercetători, 21 iunie 2015, Chișinău1. Chișinău, Republica Moldova: CEP ”Medicina”, 2015, p. 258. ISBN 978-9975-3168-4-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Culegere de rezumate științifice ale studenților, rezidenților și tinerilor cercetători 2015
Conferința "-"
Chișinău1, Moldova, 21 iunie 2015

Principiul invariabil al filosofiei lui Friedrich Nietzsche – dragostea entuziastă de viață

Invariable principle of the philosophy of Friedrich Nietzsche –enthusiastic love of life


Pag. 258-258

Moisei Mihail
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 2 august 2021


Rezumat

Introducere. Ideile filosofice ale lui Friedrich Nietzsche (1844-1900) sunt de o coerență de ansamblu care singularizează profilul unei gândiri de o imensă actualitate. În cultura contemporană lipseşte acea luciditate care să valorifice patosul (re)constructiv, creator, prin care Nietzsche sugerează posibilitatea depăşirii simplului nihilism şi a mediocrității umane. Scopul lucrării. Prezentarea filosofiei lui Nietzsche ce are ca obiect modelarea de sine şi „crearea” unei individualități puternice, pentru realizarea succesului în viața. Material şi metode. Drept materiale au servit operele lui Fr. Nietzsche: Aşa grăit-a Zarathustra, Dincolo de bine şi rău, Anticristul etc. În acest studiu s-a aplicat metoda analitică, structuralistă, hermeneutică, istorico-filosofică etc. Rezultate. Fr. Nietzsche prin filosofia sa susține o teorie a vitalismului, a dragostei entuziate de viață care îşi are fundamentul în voința individului de a trece de greutăți, de a deține voința de putere asupra neputinței, umilinței, supunerii, bolii, morții etc. Voința individuală trebuie să fie influențată de bine, doar binele motivează individul spre depăşirea de sine, răul împiedică cunoaşterea adevaratei esențe a vieții. Omul creator, al cărui prototip este prezentat în lucrarea Aşa grăit-a Zarathustra, poate atinge cea mai înaltă treaptă a procesului autodevenirii, trecerii de la om – la om liber, la supraom, omcreator de proprii valori căruia îi stă în puteri să creeze regulile după care să-şi trăiască viața, să găsească singur sensul propriei existențe. Concluzii. Nu există valori etern valabile, a afirmat, prin filosofia sa, Fr. Nietzche. Ceea ce este valabil trebuie creat mereu într-o formă nouă, într-o formă originară creatoare şi binefăcătoare, iar din această ridicare continuă să se realizeze ideea supraomului ca sens al vieții, cu stare de însuflețire puternică față de viață.

Introduction. Philosophical ideas of Friedrich Nietzsche (1844-1900) are of an overall coherence that singularizes the profile of intense actuality thinking. The contemporary culture is missing that lucidity that could capitalize on the (re)constructive, creative pathos through which Nietzsche suggests the possibility to overcome the simple nihilism and human mediocrity. Objective of study. Presentation of the Nietzsche philosophy that has as its object self-modeling and “creation” of a strong individuality, in order to succeed in life. Material and methods. As material, the following works of Fr. Nietzsche: Thus Spoke Zarathustra, Beyond Good and Evil, The Antichrist etc. have been used. In this study we applied the analytical, structuralistical, hermeneutic, historico-philosophical methods, etc. Results. By his philosophy Fr. Nietzsche supports the theory of vitalism; an enthusiastic love of life rooted in the will of the individual to overpass difficulties, to posses the will of power over helplessness, humility, submission, disease, death etc. Individual willpower must be influenced by good, only good motivates the individual to overcome himself, whereas bad restrains the knowledge of the true essence of life. The creative man, whose prototype is presented in the work Thus Spoke Zarathustra, can reach the highest stage in the process of self-making, shifting from being a man to being a free man, to supreme being, man-creator of own values having the power to make the rules, by which he lives his life, to find the sense of his own essence by himself. Conclusions. There are no eternally applicable values, as Friedrich Nietzsche states through his philosophy. What is applicable must be permanently created in a new form, in primary genuine and beneficent form, and from this continuous augmentation to realize the idea of Supreme Human Being as the sense of life, having a strong enthusiasm for life.

Cuvinte-cheie
dragostea entuziastă de viață, vitalism, voința de putere, depăşirea de sine,

enthusiastic love for life, Vitalism, the will of power, self-overcoming