Estimarea riscului de apnee în somn
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
322 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-02-20 01:58
SM ISO690:2012
SÎRCU, Victoria, JOCOT, Victoria, ARAPAN, Ilie. Estimarea riscului de apnee în somn. In: Culegere de rezumate științifice ale studenților, rezidenților și tinerilor cercetători, 21 iunie 2015, Chișinău1. Chișinău, Republica Moldova: CEP ”Medicina”, 2015, p. 198. ISBN 978-9975-3168-4-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Culegere de rezumate științifice ale studenților, rezidenților și tinerilor cercetători 2015
Conferința "-"
Chișinău1, Moldova, 21 iunie 2015

Estimarea riscului de apnee în somn

Risk assessment of sleep apnea


Pag. 198-198

Sîrcu Victoria, Jocot Victoria, Arapan Ilie
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 2 august 2021


Rezumat

Introducere. Adormirea la volan este o problemă socială gravă şi are mai multe cauze. Sindromul de apnee în somn de tip obstructiv (SASO) creşte riscul accidentelor rutiere. Scopul lucrării. Evaluarea somnolenței excesive în timpul zilei a şoferilor de microbuze, corelarea acesteia cu riscul de apnee în somn şi accidentele rutiere. Material şi metode. În studiu au fost evaluați 77 de şoferi consecutivi. Au fost analizate: vârsta, datele antropometrice, scorul AER şi chestionarul Stop-Bang. Cu Scala Epworth a fost evaluată somnolența diurnă a şoferilor. Rezultate. Vârsta medie a şoferilor a fost de 45,8±10,7 ani. Media indicelui masei corporale a fost 28,8±4 kg/m2, tensiunea arterială sistolică 147,9±21 mm Hg şi cea diastolică – de 93,4±12,5 mmHg; circumferința gâtului – de 41,9±3,6 cm; circumferința abdomenului 100,7±17,5 cm; Scala Epworth 4,4±2,37 puncte. Analizind datele scorului AER 3% (2 şoferi) dintre şoferi au avut risc foarte crescut de apnee în somn, iar riscul crescut l-au avut 20% (20 şoferi) din conducători şi doar 40% (31 şoferi) au avut un risc mic. Concluzii. Adormirea la volan, inclusiv din cauza Sindromului de apnee în somn de tip obstructiv (SASO) nerecunoscut, este un factor de risc important în producerea accidentelor rutiere. Dezvoltarea sistemului de detectare a somnolenței şi de screening pentru sindromul de apnee în somn al şoferilor, care la rândul lor fiind diagnosticați şi tratați la timp va duce la diminuarea riscului de accidente rutiere.

Introduction. Sleepiness at the wheel is a serious social problem having many causes. Obstructive sleep apnea Syndrome (OSAS) increases the risk of accidents. Objective of the study. To evaluate excessive sleepiness in bus drivers, and correlate the risk of sleep apnea with traffic accidents. Material and methods. The study evaluated 77 consecutive drivers. Age, anthropometric data, AER score and Stop-Bang questionnaire have been analyzed. Daytime sleepiness in drivers was assessed by Epworth scale. Results. The average age of drivers was 45.8±10.7 years. Average body mass index was 28.8±4 kg/m2, systolic blood pressure 147.9±21 mm Hg and diastolic 93.4±12.5 mm Hg; neck circumference 41.9±3.6 cm; abdominal circumference was 100.7±17.5 cm; Epworth Scale 4.4±2.37 points. According to AER score 3% (2 drivers) had very high risk of apnea, 20% (20 drivers) had high risk of sleep apnea, and only 40% (31 drivers) had low risk. Conclusions. Sleepiness at the wheel, caused by unrecognized OSAS is a significant risk factor for road accidents. The development of detection system and screening for obstructive sleep apnea syndrome in drivers, who will be diagnosed and treated in time, can considerably reduce the risk of accidents.

Cuvinte-cheie
sindrom de apnee în somn, scorul AER, chestionarul STOP-Bang, scala Epworth,

obstructive sleep apnea, AER score, STOP-Bang questionnaire, Epworth Scale