Articolul precedent |
Articolul urmator |
322 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-10 16:41 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
76.071.1(478)(092) (8) |
Arte grafice. Grafică (131) |
SM ISO690:2012 ADASCALIȚA (CRIGAN), Lucia. Nicolae Macarenco – artist reprezentativ al graficii satirice. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 13, 27-28 mai 2021, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Ediția 13, p. 66. ISBN 978-9975-84-140-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4956811 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 13, 2021 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 13, Chișinău, Moldova, 27-28 mai 2021 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4956811 | ||||||
CZU: 76.071.1(478)(092) | ||||||
Pag. 66-66 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Personalitate de seamă din domeniul graficii satirice din Republica Moldova, Nicolae Macarenco, de-a lungul carierei sale artistice a zămislit cu multă iscusință și dăruire ilustrații de carte la opere literare semnate de Aureliu Busuioc, Evghenii Kopîlov, Iosif Gherasimov, Alla Grekul, afișe și caricaturi estetic expresive și semantic valoroase. Prodigios, talentat, perseverent și devotat profesiei, protagonistul este unul dintre plasticienii consacrați care, prin vocația și talentul său a marcat o întreagă epocă în arta satirică din republică. Activând cu succes, mai cu seamă în genurile graficii satirico-umoristice, graficianul a zămislit opere care au fost publicate frecvent în importante ediții periodice precum revista de satiră și umor Chipăruș, revista Femeia Moldovei, ziarul Tinerimea Moldovei ș.a. În studiu sunt evidențiate aspectele tematice ale creației artistului, fiind determinate, sistematizate și oglindite opțiunile plastice ale protagonistului în așa serii de foi grafice precum Secvențe profesionale (1961), La cumpăna anilor (1961–1963), Secvențe cotidiene (1964), În colhoz (1964), La școală (1964). De ale științei (1964), La locul de lucru (1964), La cinematograf (1964), În stradă (1964), Tineri și tinere (1961), Soți și soții (1961–1971), Mame și copii (1961–1972), Realități internaționale (1970), Secvențe sportive (1972). În urma examinării operelor pictorului, autoarea acordă atenție sporită problemelor de constituire compozițională a imaginii, particularităților de reprezentare plastică prin formă, linie, ton a caracterelor umane, a stărilor psihologice ale personajelor antropmorfe și celor zoomorfe. Concomitent, demersul analitic, este susținut și prin evidențierea rolului culorii în procesul de amplificare a expresiiilor și a mesajelor generate de operele satirice create de către grafician. |
||||||
|