Perspectivele de dezvoltare al sistemului de franchising în Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
561 53
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 23:41
SM ISO690:2012
PODLISNIC, Ina. Perspectivele de dezvoltare al sistemului de franchising în Republica Moldova. In: Primii paşi în ştiinţă, 5-7 octombrie 2005, Bălți. Bălți: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2005, pp. 47-50. ISBN 9975-931-98-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Primii paşi în ştiinţă 2005
Conferința "Primii paşi"
Bălți, Moldova, 5-7 octombrie 2005

Perspectivele de dezvoltare al sistemului de franchising în Republica Moldova


Pag. 47-50

Podlisnic Ina
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
 
Disponibil în IBN: 14 iunie 2021


Rezumat

Stabilirea unor relaţii de parteneriat chiar la începutul unei afaceri reprezintă astăzi o practică foarte răspândită în întreaga lume. Întreprinzătorii de succes îşi extind tot mai mult afacerile fără a investi direct în construirea noilor edificii şi echipamente sau angajarea personalului necesar. Ei, pur şi simplu, transmit conceptul afacerii antreprenorilor începători şi îi ajută în organizarea corectă a tuturor operaţiunilor. O astfel de modalitate avantajoasă, atât pentru cei care sunt susţinuţi în afaceri, cât şi pentru cei care oferă sprijinul necesar reprezintă sistemul de franchising. Scopul studiului dat este evaluarea la nivel macroeconomic a activităţilor curente ale franchisingului şi identificarea oportunităţilor de dezvoltare ale acestor afaceri în ţara noastră. În Republica Moldova franchisingul este o industrie relativ nouă şi cu toate că prima afacere de acest fel a apărut încă în 1998 (restaurantele McDonald’s), în momentul de faţă se poate afirma că datorită răspândirii limitate, ponderea acestui tip de business în economia Moldovei este neglija-bilă (0,5% din PIB, 100 mln. lei) [2, 35]. La Agenţia de Stat pentru Proprietate Intelectuală (AGEPI), singura instituţie ce monitorizează activitatea în domeniu franchisingului din Republica Moldova, sunt înregistrate doar şase contracte de franciză, dintre care numai două străine: compania franceză Compass International şi compania germană Continental AG. Potrivit, însă Dianei Hmeli, şef de gestionare AGEPI, pe piaţă activează mai multe între-prinderi, care au contracte de franchising, dar nu sunt înregistrate (McDonald’s, Xerox, Coca-Cola, UPS, DHL). Ca o cauză pentru această situaţie se poate menţiona faptul că legislaţia Republicii Moldova nu prevede nici un fel de sancţiuni pentru neînregistrarea contractului de franchising, iar beneficiarii acestui tip de afaceri nu văd utilitatea acestei proceduri.[1, 25 ]. Factorii de succes pentru operare în Republica Moldova sunt forţa de muncă ieftină şi costurile scăzute pentru publicitate. Dar există şi factori negativi cum ar fi: nivelul scăzut al puterii de cumpărare, un service scăzut, situaţia economică din ţară, precum şi scăderea puterii de cumpărare a populaţiei.figuraFigura 1. Tipurile de contracte în stabilirea relaţiilor importatorilor de bunuri şi servicii cu partenerii de afaceri Sursa: Sondaj efectuat în 2002, Business Consulting Institute, Franchising: tehnică de afaceri şi oportunităţi pentru antreprenori, Chişinău, 2002 Cu toate acestea, putem evalua următoarele perspective de evoluţie a sistemului de franchising în Moldova: 1. Numărul franchisee-lor poate creşte în viitor, deoarece acea parte a sectoarelor de comerţ şi servicii ale economiei naţionale care este reprezentată de dealeri şi reprezentanţe oficiale ale unor companii străine este destul de impunătoare constituind 80%. Conform datelor statistice, vânzările totale ale importatorilor de bunuri şi servicii au alcătuit mai mult de 171 mil. USD în 2001, ceea ce alcătuieşte aproximativ 13% din PIB. În cadrul acestor întreprinderi au fost create aproximativ 7000 locuri de muncă [2, 47].figuraFigura 2. Distribuirea bunurilor şi serviciilor în volumul total de vânzări a partenerilor companiilor străine în Moldova Sursa: Sondaj efectuat în 2002, Business Consulting Institute, Franchising: tehnică de afaceri şi oportunităţi pentru antreprenori, Chişinău, 2002Franchisingul devine tot mai familiar pentru un număr din ce în ce mai mare de companii şi persoane private. Succesul în cazul McDonald’s a dat un impuls interesului faţă de franchising. Şi, deşi majoritatea com-paniilor internaţionale încă nu se hotărăsc se intre direct în Moldova, produsele acestora deja domină în comerţ şi influenţează piaţa servicii-lor, alimentaţia publică, etc. 3. Perspectiva evoluţiei franchisingului ne dă posibilitatea să privim şi fir-mele naţionale în calitate de franchiseri, care după criza profundă prin care au trecut acestea de la 90 încoace au înregistrat rezultate tot mai îm-bucurătoare. Printre acestea pot fi menţionate: „Incomlac”, „Franzeluţa”, „Bucuria”, „Carmez”, „Basarabia - Nord”, „Barza Albă”, „Vitanta”. Astfel, pornind de la necesităţile actuale şi oportunităţile identificate propunem următoarele direcţii de sprijinire pentru dezvoltarea franchisin-gului în Republica Moldova.  Ameliorarea mediului investiţional în baza politicii fiscale. În prezent legislaţia fiscală nu tratează preferenţial achiziţiile bunurilor de capital. Această situaţie creează atât probleme de stimulare a investiţiilor cât şi de flux de numerar. În acest context este necesar: eliberarea de plata TVA a utilajelor şi tehnologiilor importate pentru desfăşurarea afacerilor de franchising; eliberarea de impozit pe venit al taxelor de franchising şi royalty; înlăturarea cazurilor de modificări legislative.  Ameliorarea condiţiilor mediului de afaceri din Moldova prin asigura-rea drepturilor la proprietate, inclusiv cea intelectuală, precum şi asigurarea transparenţei instituţiilor de control asupra activităţii întreprinderilor şi definirea clară a limitei autorităţii lor.  Crearea Asociaţiei Naţionale de Franchising în Moldova.  Informare masivă pe piaţă a potenţialilor franchiseri şi franchisee, care ar cuprinde: lansarea programelor televizate şi radio; organizarea de seminare şi conferinţe de afaceri în domeniul francizei; elaborarea unei pagini de informare în reţeaua Internet; cursuri de instruire cu caracter aplicativ şi activităţi de consultanţă pentru franchisee şi franchiseri; oferirea materialelor tipografice şi electronice cu caracter aplicativ. În final putem menţiona următoarele: analizând faza actuală de dezvoltare a franchisingului din Moldova prin prisma ciclului de viaţă al unei afaceri, s-ar pu-tea ajunge la concluzia că în prezent această formă de business este la etapa inci-pientă, adică la etapa de lansare, după care ar trebui să urmeze o fază de dezvol-tare activă, dacă factorii de creştere vor predomina. De asemenea, schimbările recente înregistrate în mediul de afaceri din ţară inspiră optimism în ceea ce priveşte dezvoltarea businessului, în general, şi a franchisingului, în particular.