Dezvoltarea atitudinii nonconflictuale – oportunitate pentru optimizarea procesului de integrare a studenților în mediul universitar
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
384 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-04 01:14
SM ISO690:2012
ŢĂRNĂ, Ecaterina. Dezvoltarea atitudinii nonconflictuale – oportunitate pentru optimizarea procesului de integrare a studenților în mediul universitar. In: Creativitatea şi dezvoltarea personală: dimensiuni psihologice și filozofice, 1 octombrie 2020, Iași. Iași, România: Editura PERFORMANTICA, 2020, Ediția a-XI-a, Vol. I, pp. 25-32. ISBN 978-606-685-717-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Creativitatea şi dezvoltarea personală: dimensiuni psihologice și filozofice
Ediția a-XI-a, Vol. I, 2020
Conferința "Conferința Științifică Internațională ”Creativitatea și dezvoltarea personală”"
Iași, Moldova, 1 octombrie 2020

Dezvoltarea atitudinii nonconflictuale – oportunitate pentru optimizarea procesului de integrare a studenților în mediul universitar

Non-conflict attitude development - opportunity for optimizing the student integration process in the university environment


Pag. 25-32

Ţărnă Ecaterina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 7 iunie 2021


Rezumat

At present, we understand better than ever that we live in a world of diversity and disparity, and the concepts addressed in this article are rarely or not at all analyzed within the standard curriculum of university education. The formation of the non-conflictual attitude for the purpose of professional integration depends to a large extent both on the priorities of educational intervention during the vocational training and on the conformity with the norms of the organization by accepting the basic cultural values, but at the same time, this order is not permanently fixed, being subject to certain permanent organizational and social changes. In this paper, we highlight only some of the many possibilities exercised by the university community, considered important in the formation of the non-conflictual attitude for successful professional integration, but without denying the importance of the others, advocating for the introduction in the Curriculum, in the field of initial vocational training in Educational Sciences of a course entitled "Developing the non-conflictual attitude in the educational environment" and of a "Methodological guide for developing the non-conflictual attitude from the perspective of professional integration."

Apreciind importanța teoretică și aplicativă a investigațiilor realizate în domeniul de cercetare, menționam că bazele fundamentării concepției unificatoare asupra fenomenului de dezvoltare a atitudinii nonconflictuale la studenții pedagogi, din perspectiva integrării în mediul universitar, necesită a fi revizuite teoretic și praxiologic, în funcționalitatea lor axiomatică. Anticipând expunerea teoretică, care, în special, este un îndemn pentru dezvoltarea atitudinii nonconflictuale la studenții pedagogi, trebuie să precizăm că în această lucrare, vom remarca doar unele dintre multiplele posibilități expuse de comunitatea academică, considerate importante în optimizarea procesului de integrare, însă fără a tăgădui și importanța celorlalte, pledând pentru introducerea în Planul de Studii, domeniul de formare profesională inițială Științe ale Educației a unui curs cu titlul „Dezvoltarea atitudinii nonconflictuale în mediul educațional”. Așadar, actualitatea temei puse în discuție, impune o abordare calitativ nouă și o analiză în baza unor cercetări, care recomandă introducerea corecțiilor la nivel de dezvoltare personală în mediul universitar și, prin urmare, exprimă și o perspectivă de prevenire a neintegrării profesionale. Potrivit autoarei T. Callo [5, p. 5], în educație și în cunoaștere, în general, în carieră, sport, artă sau în orice alt domeniu al vieții, atitudinea justă este cheia ce deschide calea către dezvoltare și împlinire personală, către succes și fericire. În accepțiunea autoarei T. Callo, cuvântul atitudine exprimă un veritabil modus vivendi, modul în care alegem să ne raportăm la evenimentele din viața noastră, acel filtru mental prin care ne reprezentăm viața, cu tot ce implică ea. Atitudinea mai înseamnă suma tuturor acțiunilor și reacțiilor noastre interne, a soluțiilor creative pe care le identificăm și le punem în practică. Atitudinea este „combustibilul” interior ce ne propulsează către obiectivele și scopurile noastre. Atitudinea mai înseamnă să ne concentrăm mai puțin pe lipsurile și defectele noastre și mai mult pe calități, talente și posibilități. Prin urmare, dacă ne întrebăm ce înseamnă a adopta o atitudine nonconflictuală, răspunsul este simplu: înseamnă să fii pregătit să accepți orice manifestare a celuilalt, dar fără să-l judeci, fără să-l pedepsești, fără să-l urăști sau să-l agresezi. Această atitudine este dificil de atins, pentru că presupune o bună cunoaștere a sinelui, dar și a celuilalt, acceptarea necondiționată, cu toate manifestările pozitive sau negative. Așadar, faptul că suntem diferiți nu trebuie să reprezinte un pericol de care trebuie să ne ferim. În opinia autorilor H. Gass și J. Seiter [9, p. 74], atunci când există armonie între atitudinile, opiniile, valorile și comportamentul nostru, viața este foarte ușoară. Totuși, atunci când apar inconsecvențe în modul în care gândim, vorbim sau acționăm, tindem să resimțim un disconfort la nivel psihic. Disconfortul psihic rezultat din cauza atitudinilor incompatibile nu se resimte la fel în toate situațiile și depinde de centralitatea atitudinilor implicate. Evident, integrarea studentului în mediul universitar necesită dezvoltarea atitudinii nonconflictuale, o formă inedită de relaționare, ce reflectă măsura în care candidatul la studii superioare va reuși să răspundă cerințelor prevăzute cu privire la comportament, la acumularea noilor informații necesare formării profesionale. Astfel, integrarea în mediul universitar reprezintă un proces complex proiectat și dirijat de cadrele didactice universitare cu scopul realizării unei colaborări optime dintre student și profesor.

Cuvinte-cheie
non-conflictual attitude, professional integration, university community