Tema călătoriei în proza românească din perioada 1830-1860: contexte de reprezentare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
526 32
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-04 18:04
SM ISO690:2012
GREJDIERU, Angela. Tema călătoriei în proza românească din perioada 1830-1860: contexte de reprezentare. In: Orientări actuale în cercetarea doctorală, Ed. 7, 7 decembrie 2017, Bălți. Bălți, Republica Moldova: Tipografia "Indigou Color", 2017, Ediţia 7, pp. 54-55.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Orientări actuale în cercetarea doctorală
Ediţia 7, 2017
Colocviul "Orientări actuale în cercetarea doctorală"
7, Bălți, Moldova, 7 decembrie 2017

Tema călătoriei în proza românească din perioada 1830-1860: contexte de reprezentare


Pag. 54-55

Grejdieru Angela
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
 
Disponibil în IBN: 15 martie 2021


Rezumat

Relevantă pentru creatorii din toate timpurile, tema călătoriei a devenit o siglă a prozei românești din perioada 1830-1860, unde, în plan simbolic, semnifică parcurgere a drumului spre centru și denotă o gamă vastă și variată de semnificații. De orice gen ar fi (în trecut, în ținuturile exotice, în spiritualitatea populară, livrescă etc.), călătoria reflectată în jurnale, memoriale sau note, definește un sens dublu al actului inițiatic: simbolizează aventura de cercetare a spațiilor necunoscute, dar și o explicită intenție autoscopică. Orice periplu relevă un homo scrutator și un homo legens. În comunicarea noastră, ne propunem să evocăm diversele contexte de proiectare a acestei teme, abordată generos în creația lui Vasile Alecsandri, Alecu Russo, Grigore Alecsandrescu, Constantin Negruzzi. Menționăm că prozatorii pașoptiști, mari exploratori ai diverselor spații geografice, au apelat la formule epice specifice acestui gen de memorialistică, inclus în literatura de frontieră: note, jurnale, memoriale, epistole, corespondență. În același timp, aceaste savuroase experienţe personale au fost materializate și în scrieri cu tentă artistică, cum ar fi, de exemplu, povestirea Balta Albă de Vasile Alecsandri. Colaterale discursurilor evocatoare, impregnate de subiectivitate, ale prozelor de acest gen, sunt contextele în care periplurile călătorilot au ca finalitate: incursiuni în trecutul național (Memorial de călătorie de Grigore Alecsandrescu), în spiritualitatea folclorică românească (Stânca Corbului și Piatra Teiului de Alecu Russo), în cea a străinătății (a celuilalt) (Jurnal de călătorie în Italia de Vasile Alecsandri) sau în civilizațiile de pe alte meleaguri Băile de la Ems de Costache Negruzzi.