Ediţiile ilustrate ale operei lui Grigore Vieru
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
270 0
SM ISO690:2012
CRAVCENCO, Vladimir. Ediţiile ilustrate ale operei lui Grigore Vieru. In: Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor, Ed. 6, 22-23 mai 2014, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei, 2014, Ediția 6, p. 96.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor
Ediția 6, 2014
Conferința "Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor"
6, Chişinău, Moldova, 22-23 mai 2014

Ediţiile ilustrate ale operei lui Grigore Vieru


Pag. 96-96

Cravcenco Vladimir
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 12 februarie 2021


Rezumat

Opera marelui poet Grigore Vieru (1935–2009) este ilustrată mai bine de cinci decenii. Ilustraţiile la primele cărți publicate la finele anilor ’50 se remarcă printr-o prezentare obiectiv-narativă (I. Averbuh, L. Grigoraşenco), artiştii folosind metodele expresive ale desenului în tuş şi acuarelă. De la începutul anilor ’60 devine tot mai pronunţată accentuarea particularităţilor narative, caricaturizarea personajelor (Gh. Dimitriu), se manifestă tendinţa spre stilizare decorativă, multe ilustraţii fiind executate în tehnica linogravurii (A. Ştarkman, L. Ianţen, I. Vieru). Cât privește prezentarea grafică, primele culegeri de versuri ale poetului sunt inspirate din lucrările graficienilor lituanieni (I. Vieru, A. Hmelniţkii). Noile soluții figurative din ilustrația anilor ’70 se bazează pe sinteza mijloacelor expresive din diferite domenii ale artelor plastice: pictura renascentistă timpurie (I. Cârmu) și cea primitivistă (O. Zemţov), grafică de carte rusească contemporană (Gh. Vrabie). O largă răspândire obțin tehnicile mixte. Sfârșitul anilor ’70 a fost marcat de apariția „Albinuţei”, bazată pe concepţia grafică a tradițiilor benzilor desenate (L. Sainciuc), fiind aplicată inovațional și tehnica acuarelei cu contururi de tuş. Ilustraţia din anii ’80 se distinge printr-un mixaj de caricatură şi desen pictural dinamic, unele serii fiind evident influenţate de grafica estoniană de carte pentru copii (L. Sainciuc, D. Iazan). Deosebit de impresionante sunt ilustraţiile pentru culegerile de poezie, executate în pastel (N. Danilenco), ulei (I. Cârmu), deosebite prin compoziţie şi gradațiile fine de culori. Tendința principală din ilustraţia anilor 1990 rămâne a fi stilizarea formei decorative cu folosirea diferitor efecte artistice (S. Puică, V. Movileanu). Ilustrațiile anilor 2000, dar şi ilustraţiile recente se caracterizează la fel prin căutarea unor metode moderne de expresie a ideilor plastice (O. Cazacu).