Polina Carai – promotor al culturii romilor şi dansurilor ţigăneşti
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
287 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-05 12:04
SM ISO690:2012
ŞTIRBU, Alina. Polina Carai – promotor al culturii romilor şi dansurilor ţigăneşti. In: Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor, Ed. 6, 22-23 mai 2014, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei, 2014, Ediția 6, pp. 84-85.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor
Ediția 6, 2014
Conferința "Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor"
6, Chişinău, Moldova, 22-23 mai 2014

Polina Carai – promotor al culturii romilor şi dansurilor ţigăneşti


Pag. 84-85

Ştirbu Alina
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 februarie 2021


Rezumat

Polina Carai s-a născut la 23 octombrie 1955 în satul Sângera, într-o familie modestă de romi, fiind cel de-al treilea copil din cei şase ai fierarului Ilie şi Maria Carai. Cariera sa artistică a început în 1972, când a fost selecţionată în cadrul Ansamblului Ţigănesc de pe lângă Filarmonică, condus la acea vreme de Leonid Cerepovschi. Schimbarea cea mai importantă în viaţa sa profesională s-a produs în 1997, când a luat decizia de a fonda ansamblul de dansuri ţigăneşti Potcoava. Ştiind că dansul este un limbaj universal şi nelimitat, un fenomen social datorită impactului de masă, a mers pe această idee, străduindu-se să-şi conserve identitatea sa etnică şi să-şi transmită valorile prin intermediul dansului, dorind astfel să promoveze cultura romilor în speranţa eliminării barierelor sociale şi atitudinilor discriminatorii faţă de romi. Pentru a putea contura o idee în legătura cu impactul social pe care l-a avut acest ansamblu, e suficient să menţionăm colaborările, diplomele, premiile ridicate de acest ansamblu. Încă de la prima participare ansamblul Potcoava condus de Polina Carai a avut un succes imens, reuşind să cucerească publicul nostru, cel român, ucrainean şi astfel a intrat foarte repede în atenţia organizatorilor. Succesul lor se datorează faptului că au adus pe scenă cântecul plin de nostalgie şi lirism, dansul plin de vioiciune şi temperament, firea spontană, setea de viaţă şi mândria ţiganului. Exprimând această percepţie prin forma dansului ţigănesc, oamenii afirmă plăcerea de a exista. Acestea au un succes deosebit la public, deoarece sunt temperamentale, colorate, vioaie, energice. Momentele sunt uşor de remarcat datorită pozelor spectaculoase realizate de către dansatori, ceea ce adaugă grandoare dansului ţigănesc. Aşa-i tradiţia şi mândria romilor: să dea valoare fiecărei clipe, să nu lase nici un moment să treacă fără să-l poleiască în aur, să-l transforme într-un spectacol. E de acum o certitudine că Polina Carai simte, respiră, trăieşte prin dans. Şi nu putem vorbi doar de o individualitate artistică pregnantă, dar mai cu seamă de experienţă şi cultura dansului ţigănesc promovat de dansatoarea Polina Carai. Aceasta din urmă mărturisea că îşi găseşte inspiraţia în oamenii acestei etnii, chiar dacă au grijile cotidiene, când vine vorba de dans, dansează. ,,Este o realitate faptul că omul este influenţat de mediul în care trăieşte şi îşi dezvoltă stilul