Modern methodology for the analysis of international economic relations: ethno-cultural features
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
815 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-17 14:30
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
339.9+303.72 (1)
Economia internațională în general. Relații economice internaționale. Economie globală (444)
Metode ale științelor sociale (177)
SM ISO690:2012
KOZAK, Yury, UKHANOVA, Inna, SULYM, Olga. Modern methodology for the analysis of international economic relations: ethno-cultural features. In: EcoSoEn, 2020, nr. 1-2, pp. 14-20. ISSN 2587-344X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
EcoSoEn
Numărul 1-2 / 2020 / ISSN 2587-344X /ISSNe 2587-425X

Modern methodology for the analysis of international economic relations: ethno-cultural features

Metodologie modernă pentru analiza relațiilor economice internaționale: caracteristici etno-culturale

CZU: 339.9+303.72
JEL: A12; A13; D02; J24; Z13

Pag. 14-20

Kozak Yury, Ukhanova Inna, Sulym Olga
 
Odessa National Economic University
 
 
Disponibil în IBN: 10 iunie 2020


Rezumat

Different approaches to the study of the influence of historically developed national cultural stereotypes on economic development and, in particular, on international economic processes in the global world are analyzed. It is shown that modern studies pay the most attention to the influence of cultural and historical capital of various peoples on their economic success compared with other countries, on the international competitiveness of national economies. The analysis is focused on the review of different studies of cultural aspects of international economic interaction, in particular, to the influence of culture on the dynamics of international trade. Also the competitiveness of national economies, the issue of making decisions about the nature and direction of entry mode of multinational companies to the foreign market, the issue of cross-cultural management is considered. Different approaches to the culture of international business communication at the negotiation stage are considered. Conclusions are drawn about the need to increase the cross-cultural competence of business representatives as a condition for improving the competitiveness of both individual companies and national economies.

Sunt analizate diferite abordări ale influenței stereotipurilor culturale naționale dezvoltate istoric asupra dezvoltării economice și, în special, asupra proceselor economice internaționale din lumea globalizată. Este demonstrat că studiile moderne acordă cea mai mare atenție influenței capitalului cultural și istoric al diverselor popoare asupra succesului lor economic, asupra competitivității internaționale a economiilor naționale, în compararea țărilor. Analiza este axată pe revizuirea diferitelor studii asupra aspectelor culturale ale interacțiunii economice internaționale, în special, asupra influenței culturii asupra dinamicii comerțului internațional. De asemenea, este luată în considerare competitivitatea economiilor naționale, problema luării deciziilor cu privire la natura și direcția modului de intrare a companiilor multinaționale pe piața externă, precum și problema gestionării interculturale. Sunt luate în considerare diferite abordări ale culturii comunicării internaționale de afaceri la etapa negocierii. Se trag concluzii cu privire la necesitatea creșterii competenței interculturale a reprezentanților de afaceri ca o condiție pentru îmbunătățirea competitivității atât a companiilor individuale, cât și a economiilor naționale.

Cuvinte-cheie
cultural values, informal cultural institutions, national economic mentality, cultural distance, cultural and historical capital, cross-cultural competence.,

valori culturale, instituții culturale informale, mentalitate economică națională, distanţa culturală, capital cultural și istoric, competenţă interculturală