Missa lui V. Ciolac: tradițiile genului ecleziastic în contemporaneitate
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
722 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-15 08:36
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.21 (3)
Церковная музыка. Духовная музыка (132)
SM ISO690:2012
GÎRBU, Ecaterina. Missa lui V. Ciolac: tradițiile genului ecleziastic în contemporaneitate. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2015, nr. 3(26), pp. 18-26. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 3(26) / 2015 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Missa lui V. Ciolac: tradițiile genului ecleziastic în contemporaneitate
CZU: 783.21

Pag. 18-26

Gîrbu Ecaterina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 5 ianuarie 2017


Rezumat

In articol se elucidează aspecte ale procesului de reactualizare a tradițiilor muzicii religioase in contemporaneitate. Un rol decisiv in dialogul cultural-stilistic intre tradiția laică și cea bisericească il au procedeele artistice in care se reliefează modalitățile de utilizare a textului fiind aplicat rațional sau in baza memoriei asociative. Ca urmare se formează ideea autorului legată de stilistica lucrării. Se evidențiază faptul că asimilarea genurilor tradiționale ale muzicii religioase in cea laică este posibilă la cel puțin trei nivele. In special, utilizand metoda comparativă, autoarea studiului dovedește prezența conexiunilor muzicale ale Kronungsmesse in C-dur de W.A. Mozart, ce au servit drept model pentru conturarea parametrilor activi ai fenomenului de sinteză, cu Missa lui V. Ciolac, demonstrand că ultimul pornește de la modelul de tip clasic. Acest lucru, insă, nicidecum nu trasează limite in ceea ce privește existența trăsăturilor specifice unui stil sintetic și poate reprezenta o modalitate de abordare conștientă sau aluzivă.

The article brings out aspects of the process of updating the traditions of religious music in the contemporary society. A decisive role in the cultural-stylistic dialogue between the secular tradition and the church one is played by the artistic method in which are reflected the means of using the text that is applied rationally on the basis of associative memory. As a result, is formed the author`s idea about the stylistics of the work. There is emphasis on the fact that the assimilation of the traditional genres of religious and secular music is possible at least at three levels. Especially, when the author uses the comparative method she proves the presence of musical connections of Kronungsmesse in C-dur by W.A. Mozart that served as a model for outlining the active parameters of the synthesis phenomenon, with Missa by V. Ciolac demonstrating that the latter starts from the model of classical type. This, anyway, does not mark the limits regarding the existence of the specific features of a synthetic style and it can represent a way of conscious or allusive approach.

Cuvinte-cheie
structuri textuale,

stil sintetic, conexiuni, gen, tradiţii