Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
151 2 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-14 18:08 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.163.2.09 (5) |
Художественная литература на южнославянских языках (21) |
SM ISO690:2012 TARABURCA, Emilia. Diversitatea de registru a celuilalt în opera lui Iordan Radichkov. In: Intertext , 2022, nr. 2(60), pp. 80-88. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2022.2.08 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Intertext | ||||||
Numărul 2(60) / 2022 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2022.2.08 | ||||||
CZU: 821.163.2.09 | ||||||
Pag. 80-88 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Descoperirea și comunicarea cu celălalt asigură o mai bună descoperire de sine. Înțelegându-l pe celălalt, omul se înțelege mai bine pe sine însuși. În opera lui Iordan Radichkov, observăm identitatea și alteritatea atât în variantele lor pure, cât și în conexiune și interacțiune. În primul caz, eul reprezintă tipul uman inflexibil, claustrat în paradigma culturii patriarhale, exprimând arhetipul în veșnică repetare, venerând un sistem de valori consfințite prin experiența milenară și continuând să ducă viața așa cum o duceau strămoșii lui, refuzând să observe că lumea în jur se schimbă. Tot ce depășește acest univers este perceput ca străin și este ignorat, considerându-se că cine se îndepărtează de rădăcini, își trădează și își pierde integritatea. Se crede că modernitatea care aspiră spre pluralitate și impune noi valori, inclusiv mutația de la „eu” spre „celălalt”, de la conștiința locală spre cea europeană și universală, are drept consecință fracturarea identității și duce spre criza gândirii și a valorilor. La Radichkov, ramificații ale opoziției „identitate – alteritate” sunt relațiile: „sătean – orășean”, „țăran – intelectual”, „copil – matur”, „bulgar – străin” ș.a. Există și un celălalt care poate fi descoperit în sine, alteritatea ca produs al interacțiunii dintre lumea celor vii cu cea a spiritelor, mediatorii care alimentează credința în realitatea altor forme de existență, încă o încercare de a umaniza necunoscutul. Acesta e celălalt eu, tainicul/misticul și inexplicabilul din ființa umană. Totodată, scriitorul bulgar e convins că oricât de comodă ar fi existența monologică, omul trebuie s-o depășească, inclusiv prin acceptarea, comunicarea și colaborarea cu celălalt. |
||||||
Cuvinte-cheie identitate, alteritate, comunicare, univers patriarhal, valori, străin, celălalt eu, identity, alterity, communication, patriarchal universe, values, The Stranger, the other ego |
||||||
|