Management of the staged and structured process of teaching practical skills at the university stage with the application of medical training by simulation
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
280 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-14 09:53
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.147:61 (3)
Высшее образование. Университеты. Академическое обучение (2579)
Mедицинские науки (11143)
SM ISO690:2012
ROMANCENCO, Andrei, SPINEI, Larisa, ABABIY, Ivan, ROJNOVEANU, Gheorghe, DANDARA, Otilia. Management of the staged and structured process of teaching practical skills at the university stage with the application of medical training by simulation. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova, 2022, nr. 3 An.1(29), p. 66. ISSN 2345-1467.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova
Numărul 3 An.1(29) / 2022 / ISSN 2345-1467

Management of the staged and structured process of teaching practical skills at the university stage with the application of medical training by simulation

Managementul procesului etapizat și structurat de predare a abilităților practice la etapa univesrsitară cu aplicarea instruirii medicale prin simulare

CZU: 378.147:61

Pag. 66-66

Romancenco Andrei1, Spinei Larisa1, Ababiy Ivan1, Rojnoveanu Gheorghe1, Dandara Otilia2
 
1 ”Nicolae Testemițanu” State University of Medicine and Pharmacy,
2 Moldova State University
 
 
Disponibil în IBN: 24 noiembrie 2022


Rezumat

Background. The application of simulation as a tool in medical education is relatively recent and follows the medical principle primum non nocere (first, do no harm). Moreover, the modern approach and methods in medical training through simulation demonstrate a great potential for their use in the entire medical education system. Objective of the study. Development of a complex procedural framework for the training of students’ practical skills within the University Center for Simulation in Medical Training (CUSIM) of the Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy. Material and Methods. Selective descriptive study. Pre-posttests (n = 232), checklists (n-649) and questionnaires (n = 225) applied to students of years II, III, IV, Faculty of Medicine 1 in the reference period of the 2019- 2020 and 2021-2022 (Epi-InfoTM7). Results. The average level of satisfaction was 96.63% (CI95:94,164 to 99,096%) of the interviewed students. Regarding the fact that the training component through simulation within the course met the needs of vocational training 96.62% (CI95: 94.163 to 99.095%) of the respondents confirmed this. In addition, 98.49% (CI95: 96,897 to 99,097%) of those surveyed considered it essential to apply the simulation method in the development of practical skills at the university stage before medical practice. Conclusion. The use of the medical training method by simulation at the university stage of professional training, in a staged and structured procedural framework, demonstrates a high degree of satisfaction of students regarding the educational process and allows obtaining a quality level of essential practical skills subsequently applied in their medical practice.

Introducere. Aplicarea simulării ca instrument în educația medicală este relativ recentă și urmărește principiul medical primum non nocere (mai întâi, nu dăuna). Iar abordarea și metodele moderne în instruirea medicală prin simulare demonstrează un mare potențial pentru utilizarea acestora în întregul sistem de învățământ medical. Scopul lucrării. Dezvoltarea unui cadru procesual complex de formare a abilităților practice ale studenților în cadrul Centrului Universitar de Simulare în Instruire Medicală (CUSIM) al Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”. Material și metode. Studiu descriptiv selectiv. Au fost utilizate pre-post teste (n = 232), checklist-uri (n 649) și chestionare (n = 225) aplicate studenților anilor II, III, IV, facultatea Medicină 1 în perioada de referință a anilor de studii 2019-2020 și 2021-2022 (Epi-InfoTM7). Rezultate. Nivelul mediu de satisfacție a constituit 96.63% (IÎ95: 94.164 – 99.096%) dintre studenții intervievați. Referitor la faptul că componenta de instruire prin simulare din cadrul cursului le-au satisfăcut nevoile de formare profesională 96.62% (IÎ95: 94.163 – 99.095%) din respondenți au constatat acest lucru. Iar 98.49% (IÎ95: 96.897 – 99.097%) dintre cei chestionați au considerat esențială aplicarea metodei de simulare în dezvoltarea abilităților practice la etapa universitară înainte de practica medicală. Concluzii. Utilizarea metodei de instruire medicală prin simulare la etapa universitară de formare profesională, într-un cadru procesual etapizat și structurat, demonstrează un grad ridicat de satisfacție al studenților referitor la procesul educațional și permite obținerea unui nivel calitativ al abilităților practice esențiale aplicate ulterior în practica lor medicală.

Cuvinte-cheie
students, practical skills, method of medical training by simulation,

studenţi, abilități practice, metoda de instruire medicală prin simulare