Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2024-06-12 10:39 |
![]() ŞLEAHTIŢCHI, Mihail. Factori perturbatori în aprecierea şi notarea studenţilor. Efectul Pygmalion. In: Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective: Materialele Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale consacrată aniversării a 65-a de la fondarea Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi, 25 mai 2011, Bălți. Bălţi: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2011, pp. 41-47. ISBN 978-9975-50-060-9 . |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective 2011 | ||||||
Conferința "Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective" Bălți, Moldova, 25 mai 2011 | ||||||
|
||||||
Pag. 41-47 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Vorbind despre evaluarea obiectivă a eficienţei învăţământului, este foarte important să punem accentul pe necesitatea asigurării unui climat docimologic de maximă corectitudine şi imparţialitate. Se ştie că factorii care generează o obiectivitate scăzută în aprecierea rezultatelor şcolare pot fi raportaţi mai întâi de toate la personalitatea profesorului şi cea a elevului/studentului şi că printre aceşti factori se evidenţiază în mod special efectul Pygmalion. Aşa cum efectul Pygmalion exercită o influenţă nefastă asupra evaluării didactice, este extrem de important să realizăm care sunt modalităţile practice de „limitare în posibilităţi” a acestuia. O analiză meticuloasă a surselor de specialitate – în special, a studiilor axate pe identificarea „formelor, metodelor, procedeelor şi mijloacelor care asigură aprecierea justă şi obiectivă a cunoştinţelor sau abilităţilor”– arată că problema în cauză nu este una nouă (de ea au fost preocupate mai multe generaţii de analişti ai câmpului educaţional) şi că, până în prezent, soluţionarea ei a devenit posibilă ori de câte ori s-a recurs la (a) organizarea & desfăşurarea unor examene externe (la aceste examene sunt atrase cadre didactice din alte medii instituţionale), (b) extinderea lucrărilor cu caracter secret (adică a lucrărilor care pot asigura anonimatul celor apreciaţi), (c) antrenarea mai multor profesori/învăţători în evaluarea aceluiaşi elev/student sau (d) compararea rezultatelor evaluării cu cele realizate, pe parcurs, de inspectorii şcolari ori alte persoane cu funcţii de control (directori, directori-adjuncţi, diriginţi etc.). |
||||||
Cuvinte-cheie eficienţa învăţământului, randamentul procesului de predare-învăţare, evaluare didactică, notare subiectivă, factori perturbatori ai evaluării didactice, efectul Pygmalion, estomparea efectului Pygmalion, education efficiency, teaching-learning process output, didactic evaluation, subjective grading, perturbatory factors of didactic evaluation, Pygmalion effect, blurring the Pygmalion effect. |
||||||
|